Recensie

11 oktober 2019

Joshua Redman & Brooklyn Rider

Sun on Sand

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: Nonesuch Records

Sun on Sand Joshua Redman Joshua Redman & Brooklyn Rider Jazz 4.5 Joshua Redman & Brooklyn Rider – Sun on Sand Written in Music https://writteninmusic.com

Saxofonist Joshua Redman houdt van uitdagingen, zijn gehele carrière verrast hij met albums die net even een andere kan opgaan als je verwacht. Sun on Sand past naadloos in het rijtje onverwachte albums. Ook in het rijtje prachtalbums trouwens. Het riekt bijna naar overdaad: zijn dit voorjaar met zijn kwartet uitgebrachte album Come What May was ook al zo belachelijk goed.

De acht composities die Sun on Sand telt werden allen geschreven door Patrick Zimmerli en werden reeds in 2014 gepresenteerd in het Londense  Wigmore Hall. De samenwerking van Zimmerli en Redman gaat trouwens al een jaar eerder terug toen Zimmerli orkestrale arrangementen schreef voor de composities van het Redman album Walking Shadows (2013). Naast Redman werkte Zimmerli trouwens ook met Brad Mehldau (het Modern Music album samen met Kevin Hays uit 2011) , Brian Blade, The Bad Plus en Ethan Iverson, om er maar een paar te noemen.

Het kamermuziekgezelschap Brooklyn Rider is in hun keuzes voor samenwerkingen zo onvoorspelbaar als mogelijk en daardoor super interessant om te volgen. Zo werkten ze de afgelopen jaren net zo gemakkelijk samen met de Mexicaanse jazzvocalist Magos Herrera (het album Dreamers) als met fiddle-speler Martin Hayes (The Gloaming, het album The Butterfly). Ook werkten ze samen met klassiek sopraan Ann Sofie van Otter, herontdekten ze Beethoven’s Opus 132 en maakten ze indruk met herbewerkingen van het werk van Philip Glass.

De samenwerking tussen Zimmerli, Redman en Brooklyn Rider is een fascinerende, immer verrassende. De acht composities klinken fijn verschillend en omdat Redman met de fameuze bassist Scott Colley en drummer Satoshi Takeisha een strak trio heeft samengesteld, klinken de strijkers van Brooklyn Rider nog opwindender en losser.

Luister naar albumopener Flash en je bent gelijk verkocht. Redman is zo cool en virtuoos tegelijk, Colley en Takeisha ongenaakbaar en Brooklyn Rider al net zo indrukwekkend. Jazz met modern klassiek vermengd tot iets oneindig nieuws. Ook het bijzonder fraaie Dark White, Starbust and Haloes en vooral Soft Focus imponeren gelijk. Het zijn ronduit magistrale composities met weergaloos mooi spel. Composities ook om steeds weer opnieuw te ontdekken.

Zimmerli heeft de grote gave om composities te schrijven die vele lagen kennen en die in de handen van de muzikanten van Brooklyn Rider zowel fascinerend als fantastisch klinken. Wat Redman met de melodielijnen van de composities en de diepe arrangementen doet laat zijn grote klasse maar weer eens optimaal horen. Zijn durf en muzikale genialiteit blijft ronduit verbluffend. Hij weet immer te imponeren, verbluffen en emotioneren. Colley en Takeisha haken gretig in met imponerend spel.

Sun on Sand, uitgebracht in de perfecte tijd van het jaar, is een warm klinkend en fantastisch rijk album. Een ideale mix van jazz en modern klassiek die genadeloos onder de huid gaat zitten. Een album om op te zetten en nooit meer uit de speler te halen/van de draaitafel te halen. Een nieuwe hoogtepunt in Redmans al zo vreselijk rijke oeuvre.



  1. Flash
  2. Between Dog And Wolf
  3. Sun on Sand
  4. Dark White
  5. Soft Focus
  6. Through Mist
  7. Starburst and Haloes
  8. Between Dog and Wolf: Reprise