John Primer
All Originals
Heerlijke Chicago-blues. Zo zou je het album All Originals van John Primer in twee woorden kunnen omschrijven. Of zijn dat nou toch drie woorden? Ach, hoeveel het er ook zijn, het omschrijft wel precies wat de in Mississippi geboren Primer de luisteraar een uur lang voorschotelt.
De laatste tijd komen opvallend veel blues-albums uit die zeer de moeite waard zijn. Over een aantal daarvan heb je op WiM al kunnen lezen (en anders, hier wat linkjes: 1, 2, 3, 4, 5), in deze rij kan nu ook John Primer zijn plekje zoeken. Mocht je door dat woordje ‘nu’ denken dat het om een beginneling gaat, dat is zeker niet het geval: Primer is 66 jaar en maakt al heel veel jaren verdienstelijk muziek. Eerst als gitarist achter legendes als Muddy Waters en Willie Dixon, daarna dertien jaren lang als slaggitarist bij Magic Slim & The Teardrops en inmiddels ook alweer zo’n twintig jaren als soloartiest.
Primer heeft een stem die gemaakt is om blues te zingen: geleefd en raspy. Zijn stem doet zelfs wat denken aan die van zijn grote muzikale held Muddy Waters. Zijn gitaarspel is heerlijk, typische Chicago-blues. Voor wie de blues pas aan het ontdekken is, denk maar eens aan het nummer Sweet Home Chicago, oorspronkelijk van Robert Johnson, maar dan meer op de manier zoals The Blues Brothers het spelen in de gelijknamige film.
Opener Add A Little Touch is meteen al zo’n variant op deze klassieker. En nu we het toch over klassiekers hebben, Going Back To Mississippi begint zoals Elmore James zijn megakraker Dust My Broom begint (en zoals hij trouwens veel meer nummers begint), met slidegitaar in open stemming. Primer doet dit overigens ook niet alleen op dit nummer, wat later op het album krijgt Bad Child een vergelijkbaar intro.
Rustiger in tempo, maar uitbundiger in zang is I Called My Baby, met opnieuw een heerlijke slidegitaar. Naast uptempo nummers kent All Originals ook slow blues, zoals bijvoorbeeld het nummer At Home Alone.
Primer sluit traditioneel af, met het akoestische Love In My Heart For You, een duet met Melvin ‘Harmonica’ Hinds. Zang, gitaar en mondharmonica. O en niet te vergeten, aan het begin van het nummer hoor je op de achtergrond Aliya Makayla Becker, Primer’s dochtertje van drie door de studio banjeren. Over puur gesproken.
Trek je niets aan van die mensen die roepen dat al die blues-nummers maar op elkaar lijken. Die zouden toch eens beter moeten luisteren. Luisteren naar de details. Daarin zitten de grote verschillen, daarin zit de specifieke sfeer, daarin zit het persoonlijke van de muzikant. Die details maken deze muziek juist bijzonder. Bijzonder ‘goed’ welteverstaan. Ach, de WiM-lezers die met het lezen tot hier zijn gekomen, die weten dat gelukkig wel. Net als Primer, die heeft met All Originals wat mooie, persoonlijke details toegevoegd aan de Blues.