Joe Goldmark
Blue Steel
Pedalsteel wordt vooral geassocieerd met country, maar gedijt ook in ruimer georiënteerd muzikaal spectrum van America, blues, soul tot pop. Dat illustreert Joe Goldmark, de man achter VinylBeat.com al enkele decennia op zijn langspelers.
De uit de Hawaiaanse traditie overgenomen technieken werden in de jaren twintig en dertig overgenomen en toegepast door blueslui en hillbillies. De in de jaren dertig door Rickenbacker geïntroduceerde lapsteel leidde via de door een virtuoos als Speedy West gepopulariseerde table steel gitaar evolueerde in de jaren vijftig met de toevoeging van pedalen naar de pedalsteel. Deze meer geavanceerde versie is sindsdien bepalend voor de karakteristieke countrysound.
De uit Tucson afkomstige Goldmark speelt oorspronkelijk gitaar in garagebands. In San Francisco verzorgt hij voor de basritmiek in soulformaties en ziet er Jimi Hendrix, Cream, The Doors nog aan het werk. Tijdens een concert van New Riders Of The Purple Sage in het voorprogramma van The Grateful Dead ontdekt hij de door Jerry Garcia bepotelde pedalsteel. Het wordt een obsessie, Goldmark perfectioneert zijn techniek en groeit uit tot een van de fijnste steelpickers van de Bay area. Met zijn eclectische visie opent hij nieuwe perspectieven voor de pedalsteel en verkent voordien onontgonnen terrein met interpretaties van rock, pop, R&B en soulwerk.
Hot Instrumentals and Cool Guest Vocals! luidt de ondertitel van Blue Steel, op zijn tiende langspeler tovert Godmark weerom wonderlijke klanken uit de Zum D10+7 combinatie en zijn vintage Gibson lapsteel. Meeslepende instrumentaaltjes worden opgebouwd met een verfijnde fijne combinatie van orgel en snarentwang en vormen sfeervolle intermezzo’s die heen en weer pendelen van energieke naar soulvolle passages. Onveranderlijk een perfecte aanloop naar de met vocale gastbijdrages verrijkt coverwerk.
Na een bijzonder geslaagd Night Flight snijdt Glenn Walters een swingend op rauwe zang en sax scheuten drijvend All Night Worker aan, een nummer van Rufus Thomas, opgepikt door The Mindbenders en The Tail Gators, het was vooral de Tex Mex versie van The Stardusters die Goldmark overtuigde. De voormalige vocalist van Hoodoo Rhytm Devils trekt zich bovendien meer dan behoorlijk uit de slag met de hitsige West Coast Blues van Jimmy McCracklin’s The Wobble en toont zich een begenadigd shouter in B.B. Kings Beautician Blues.
Ook bijzonder fraai is de aanloop van het langoureuze Warm Rain naar de uit Howlin’ Wind geplukte de titeltrack van Graham Parkers debuut wordt gezongen door Dallis Craft, de zwoele reggaeritmiek loopt over in het van Bob Marley afkomstige Natty Dread. In het door Goldmarks oude vriend Jim Campilongo gecomponeerde I Want To Be With You Forever komt de melodieuze klankleur van de pedalsteel helemaal op de voorgrond. Dallas Fraziers True Love Travels On a Gravel Road blijft een monument van de countrysoul en vormt een waardige afsluiter van Blue Steel.