×

Recensie

Roots

10 november 2016

Jesse Dayton

The Revealer

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: Blue Elan Records

The Revealer Jesse Dayton Roots 4 Jesse Dayton – The Revealer Written in Music https://writteninmusic.com

Jesse Dayton groeit op in Beaumont, de Texaanse stad waar ook George Jones tijdens zijn jeugdjaren vertoefde en zijn eerste podiumervaring beleefde. De honky tonk van Jones, Hank Williams, Lefty Frizell en de blues van Lightnin’ Hopkins zijn de initiële muzikale invloeden voor de jonge Jesse. Hij voert al snel twee rockabillygroepen aan, The Road Kings en The Alamo Jets. Als soloartiest duikt hij op in het voorprogramma van illustere country outlaws Merle Haggard Willie Nelson, en Waylon Jennings, waarmee hij een tijdje samenwerkt ,Daytons gitaar kleurt ook de sound van punkrockers als John Doe’s X en hij tourt regelmatig met The Supersuckers

Een gevarieerde muzikale background die doorklinkt op de zesde soloplaat. Dayton is niet alleen een voortreffelijk gitarist, op The Revealer vult hij overigens ook de basstructuren afwisselend met producer John Evans in en hier en daar het toetsenwerk dat hij deelt met orgelman Riley Osbourne.  De Texaan beschikt ook over een gelooide stembanden die een baritontimbre herbert dat aan Jennings maar bij momenten ook aan George Jones  herinnert. Luister maar eens even naar Possum Out The Trash, een onvervalst eerbetoon aan ‘The King Of The Broken Hearts’. Match Made In Heaven, een duet met Brennen Leigh is eveneens pure vintage country en dat is niet uitsluitend de verdienste van het fiddlewerk van Beth Chrisman. In het opzwepende Holy Ghost Rock ’N Roller, dat naar Daytons rockverleden refereert, waart de geest van Jerry Lee en Little Richard rond en het stompende Take Out The Trash is een meer hedendaagse interpretatie van de onverslijtbare ‘devil’s music’.

In het bluesy, door resonatorgitaar begeleidde, Mrs Victoria, een weemoedige terugblik en dankbare muzikale groet aan de zwarte huishoudster waarmee hij opgroeide, stelt Dayton zich kwetsbaarder op. Ook de akoestische afsluiter Big State Motel getuigt van een diepere emotionele gevoeligheid die fel contrasteert met de rauwere tracks en het zorgt bovendien voor de onontbeerlijke afwisseling op dit ‘onthullende’ werkstuk.



  1. Daddy Was A Badass
  2. Holy Ghost Rock N' Roller
  3. The Way We Are
  4. Eatin' Crow And Drinkin' Sand
  5. Possum Ran Over My Grave
  6. Take Out The Trash
  7. Mrs. Victoria (Beautiful Thing)
  8. 3 Pecker Goat
  9. Match Made In Heaven
  10. I'm At Home Gettin' Hammered (While She's Out Gettin' Nailed)
  11. Never Started Livin'
  12. Big State Motel