×

Recensie

Roots

24 november 2021

Jason Isbell and The 400 Unit

Georgia Blue

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: Southeastern Records

Georgia Blue Jason Isbell The 400 Unit Roots 4 Jason Isbell and The 400 Unit – Georgia Blue Written in Music https://writteninmusic.com

Tijdens de presidentsverkiezingen van 2020 haalden de Democraten de twee senaatzitjes van Georgia binnen, een resultaat dat het verdere verloop bepaalde en zo kleurde de Peach State terug blauw. Dat werd ook in het plaatselijke muzikantenmilieu gevierd. Voormalige Drive-By Trucker  Jason Isbell toont zijn dankbaarheid, samen met The Unit 400 en gastmuzikanten zette hij een coverproject op met uitsluitend in Georgia gewortelde muzikale bijdragen. De staat in het Diepe Zuiden van de VS is van oudsher een muzikaal mekka.

‘’Georgia On My Mind”, zong Ray Charles destijds niet toevallig de blinde pianist was eveneens als James Brown afkomstig uit de Peach State en coverde eveneens de song die Stuart Gorrell voor Hoagy Carmichael’s zus Georgia in 1930 bedacht, nadien volgden talloze interpretaties die focussen op de staat Georgia en eind jaren zeventig kwam de erkenning als officiële staatshymne. Otis Redding en Gladys Knight bezongen eveneens hun oorspronkelijke thuishaven, The Black Crowes zetten de door The Allman Brothers Band en Lynyrd Skynyrd geïntroduceerde southernrock traditie verder in Atlanta en vanuit Athens veroverde R.E.M. de wereld.

Jason Isbell verzeilde evenals de overige leden van Drive-By Truckers vanuit Alabama in Athens en selecteerde  twee songs uit  het oeuvre van R.E.M. In de openingstrack Nightswimming wordt de mandoline van Chris Thile van Nickel Creek geflankeerd door de banjo van Béla Fleck en Driver 8 uit de beginperiode van  Michael Stipe en kompanen vormt een eveneens akoestisch uitgevoerde afsluiter met John Paul White de helft van het opgedoekte duo Civil Wars.

In Honeysuckle Rose van Drivin ’n Cryin, neemt Sadler Vaden, de gitarist van The 400 Unit, die ooit bij Drivin’ N Cryin’ figureerde het voortouw in een gitaarduel met Isbell. Amanda Shires, Isbell’s levenspartner voorziet Cat Power’s Cross Bones Style van zang en spookachtige vioolklanken. De gloedvolle interpretatie van I’ve Been Loving You Too long blijft dicht bij het origineel van Otis Redding. In het van James Brown afkomstige It’s a Man’s Man’s Man’s World ondersteunen jankende bluesy snarenlicks de zang van Brittney Spencer. De flamboyante zangeres duikt terug op in Midnight Train To Georgia aan de zijde van J.P. White en dat resulteert in meeslepende countrysoul met respect voor de ongenaakbare versie van Gladys Knight & The Pips.

Southernrock mag hier uiteraard niet ontbreken, de uitvoering van Sometimes Salvation moet met Steve Gorman in de rangen nauwelijks onderdoen voor het origineel van The Black Crowes  en de lang uitgesponnen Allman Brothers jam In The Memory Of Elisabeth Reed krijgt hier met hulp van toetsenman Peter Levin een fijne reproductie. Zo groeit dit benefiet voor strijdvaardige non-profit organisaties Black Votes Matter, Fair Fight en Georgia Stand Up uit tot meer dan een verdienstelijk nevenproject van Jason Isbell.   



  1. Nightswimming Ft. Bela Fleck And Chris Thile
  2. Honeysuckle Blue Ft. Sadler Vaden
  3. It's A Man's Man's World Ft. Brittney Spencer
  4. Cross Bones Style Ft. Amanda Shires
  5. The Truth Ft. Adia Victoria
  6. I've Been Loving You Too Long
  7. Sometimes Salvation Ft. Steve Gorman
  8. Kid Fears Ft. Julien Baker And Brandi Carlile
  9. Reverse
  10. Midnight Train To Georgia Ft. Brittney Spencer And John Paul
  11. In Memory Of Elizabeth Reed Ft. Peter Levin
  12. I'm Through
  13. Driver 8 Ft. John Paul White