×

Recensie

Soul / Hiphop

16 september 2013

Janelle Monáe

The Electric Lady

Geschreven door: Robert Schuurman

Uitgebracht door: Warner Music

The Electric Lady Janelle Monáe Soul / Hiphop 4 Janelle Monáe – The Electric Lady Written in Music https://writteninmusic.com

Drie jaar na haar geweldige debuutalbum The ArchAndroid zet Janelle Monáe met de wederom uitstekende opvolger The Electric Lady weer een overtuigende stap naar wereldroem. De afsluitende Metropolis-suites IV en V die op The Electric Lady zijn samengebracht zijn mogen dan (nog) niet het in mijn vorige recensie gehoopte meesterwerk opleveren, toch is het weer een prachtplaat geworden!

Wederom kreeg Janelle Monáe, patiënt # 57821 van Palace Of The Dogs, haar composities door via de androïde-heldin Cindy Mayweather en dat levert, net als op The ArchAndroid, een erg spannend, zeer afwisselend en regelmatig heerlijk swingend album op. Vooral Suite IV (de eerste tien tracks) laat je bij vlagen naar adem happen en stuitert op meeslepende wijze van funk-rock via hip-hop naar soul, pop-rock & roll en (vocale) jazz. Na het orkestrale en krachtige intro word je met Givin Em What They Love, met niemand minder dan Prince in een voor hem zeer ongebruikelijke bijrol, meteen gegrepen door de voortstuwende beats in deze funky rock-song die op sommige momenten de sfeer ademt van een (goede) Lenny Kravitz-track. Het daaropvolgende Q.U.E.E.N, is meteen een van de vele andere hoogtepunten op The Electric Lady. Samen met Erykah Badu in topvorm, haar zelfbenoemde ‘tweelingzus’, zweept ze je op in deze muzikale ode aan ‘de krachtige vrouw’ en de stijl-en tempowisselingen zorgen voor een duizelingwekkende trip door het magische tekstlandschap van deze ‘electric ladies’. Het feest gaat vrolijk verder in de spetterende titeltrack Electric Lady, waarin Janelle er samen met Solange  een heerlijk swingende disco-soul-track van maakt.

In de degelijke soul ballad Primetime, met de talentvolle Miguel, wordt even wat gas teruggenomen om vervolgens meteen weer door te pakken in het feestelijke We Were Rock & Roll en de geweldige nieuwe single Dance Apocalyptic,  geïnspireerd door Michael Jackson’s ‘Jheri Curl’ (haarstijl) in Thriller en Bo Diddley’s tremolo gitaar, waarbij stilzitten absoluut onmogelijk is. Dansend ten onder, dat is haar motto, mocht het ooit zover komen. Suite IV wordt besloten met het korte, jazzy Look Into My Eyes, zodat we even kunnen bijtanken om met hervonden energie Suite V te ‘ondergaan’.

De filmische Electric Overture verwijst nog even op speelse wijze naar Dance Apocalyptic, waarna het album met het zwoele, door Motown-geïnspireerde, It’s Code, een rustig vervolg krijgt. Voor het meer up-tempo Ghetto Woman is vervolgens weer overduidelijk goed naar een aantal meesterwerken van Stevie Wonder (Songs In The Key Of Life, Innervisions) geluisterd. Victory, dat handelt over het vinden van liefde in de kleinste dingen, is, hoe mooi de boodschap ook is, een mindere tracks op The Electric Lady. Gelukkig worden we daarna weer getrakteerd op de heerlijke love song Can’t Live Without Your Love en het zeer intens gezongen prachtstuk Sally Ride, een muzikaal eerbetoon aan de in juli 2012 overleden Sally Kristen Ride. Op het relaxte Dorothy Dandridge Eyes krijgt Janelle hulp van Esperanza Spalding en met het eveneens rustige , broeierige What An Experience, met subtiele muzikale verwijzingen naar Jamaica en Brazilië, wordt het album smaakvol afgesloten.

Volgens de op 29 september 2013! (dus in nabije toekomst) door Max Stellings, secretaris van The Palace Of The Dogs Arts Asylum, geschreven tekst bij de cd, blijkt Janelle Monáe op wonderbaarlijke wijze, zonder haar deur en raam te hebben geopend, te zijn ontsnapt uit The Palace of The Dogs Arts Asylum. Dat is goed nieuws voor diegenen die haar de komende maanden, jaren live wil gaan zien. Haar concert op 21 september in People’s Place Amsterdam is natuurlijk inmiddels stijf uitverkocht. Het kan haast niet anders dat bij een volgende terugkeer in Nederland de grote zaal van Paradiso ter beschikking staat van deze jonge nieuwe soul-pop  Q.U.E.E.N.!



  1. Suite IV: Electric Overture
  2. Givin' Em What They Love
  3. Q.U.E.E.N.
  4. Electric Lady
  5. Good Morning Midnight (Interlude)
  6. Primetime
  7. We Were Rock & Roll
  8. The Chrome Shoppe (Interlude)
  9. Dance Apocalyptic
  10. Look Into My Eyes
  11. Suite V: Electric Overture
  12. It's Code
  13. Ghetto Woman
  14. Our Favorite Fugitive (Interlude)
  15. Victory
  16. Can't Live Without Your Love
  17. Sally Ride
  18. Dorothy Dandridge Eyes
  19. What An Experience