Israel Nash Gripka
Barn Doors And Concrete Floors
Zijn debuutabum New York Town werd eind 2009 al met veel lof ontvangen. En terecht, het was een dijk van een album, vol prachtige americana. Hebben liefhebbers van die muziek nu even geluk: opvolger Barn Doors And Concrete Floors is uit en echt, nog mooier dan New York Town. Dit nieuwe album van Israel Nash Gripka is opgenomen in een oude schuur in de Catskills Mountains, een groot natuurgebied ten noordwesten van de stad New York.
Dat in een schuur prachtige muziek kan worden gemaakt, dat bewees eerder al Christian Kjellvander met The Rough And Rynge. Zo meteen meer over hoe goed de locatie voor de muziek van Israel Nash Gripka heeft gewerkt, eerst een mooie anekdote over het ontstaan van het idee om hier op te nemen, verteld door de muzikant zelf. En luister ondertussen vooral even naar het YouTube filmpje, onderaan de pagina.
“It was October 2009 and I had just gotten back from a European tour for New York Town. The engineer on Barn Doors, Mr. Ted Young, came over to my house for a couple of drinks and to listen to some vinyl records I had just bought. It was then that I verbalized the idea I had about recording in some old barn in the middle of the Catskills. I don’t know if it was the beer or the vision itself, but either way, Ted agreed that it was indeed a good idea. Oh, and we also knew that we wanted Steve (Shelley, Sonic Youth – NT) on the project. I really liked his work on some other records and thought he would be a great addition. Ted and I were going to split the last beer of the evening, but when I tried to open it the tab broke off, preventing it from touching our lips. We decided that was some auspicious sign so I placed the unopened Budweiser in a cabinet and told Ted we would save it as a celebratory drink when we finished tracking the record.”
“The next day, I realized that there was no backing out on this and that we had made a commitment to do this thing. We got into contact with Steve and he agreed to be a part of the record. We also tracked down the barn from an ad on Craigslist. It really was the first and only property we were interested in. We spent months drawing diagrams and trying to call in any favors to get appropriate gear to transform this barn into a working studio. We had some definite road blocks along the way, but got to Harvard Farm in the Catskill Mountains on June 23rd, 2010. Everything worked. We recorded with the barn doors wide open every day. We recorded tracks outside. We went swimming in the river. We built bonfires. And we made a record. On the last day of tracking, Ted and I attempted to drink that old Budweiser that had been sitting in my cabinet for 8 months. The flavor wasn’t great and it was very warm, but it tasted like we had done something right… for once.”
Iets goeds hebben ze zeker gedaan: Barn Doors And Concrete Floors is namelijk van een verbluffende schoonheid. Het begint al met Fool’s Gold, dat je gelijk bij de strot pakt, meesleept, opzweept. Grote kans dat je dit nummer de hele dag in je hoofd hebt.
Een gevaar dat je ook loopt bij het volgende nummer Drown: denk hier aan een jonge Bruce Springsteen, in topvorm en prachtige country spelend. Sunset, Regret is een schandalig mooie ballad. Dit had zo op een album van The Band gekund. Op het persoonlijke, indringende Bellwether Ballad doet Gripka denken aan Paul Thorn. Wat een mooie tekst heeft dit nummer ook, alleen al de regel “Women and pain, they never wait” is groots.
Goodbye Ghost doet zowel door de muziek als door de manier van zingen denken aan Neil Young. Na een goede drie minuten werkt dit (onder meer door achtergrondzang) naar een apotheose die zelfs bij het typen van deze zin nog altijd kippenvel geeft. Als je het niet al gedaan hebt, luister hieronder vooral zelf. Afsluiter Antebellum doet ook denken aan Young, is vergelijkbaar met het allerbeste wat de Canadees in zijn lange carrière heeft gemaakt. Denk dan aan zijn album Everybody Knows This Is Nowhere, samen met Crazy Horse.
Ja, Barn Doors And Concrete Floors past perfect in de muziekkast van mensen die daarin ook muziek hebben van Neil Young, The Band, The Jayhawks, Ryan Adams, The Rolling Stones (in hun Exile On Main Street periode), Neil Young en/of Bruce Spingsteen. Wat betreft americana gaat dit jaar niet veel beter gemaakt worden.
Natuurlijk heb je voor het produceren van een goed album meer nodig dan een schuur. Je hebt kwaliteit nodig. Dat heeft Israel Nash Gripka, in overdreven mate. Mocht het zo zijn dat de locatie die kwaliteit heeft versterkt, dan past slechts één besluit: sluit deze man voor de rest van zijn leven op in een schuur. Luchten is geoorloofd, maar dan wel in de vorm van een concert.
Wat dat betreft, belangrijk om melden. In april is dit aanstormende americana-wonder in ons land te zien en beluisteren. Op negen locaties. Probeer er zo veel mogelijk van mee te pikken!
13-04: Burgerweeshuis, Deventer
14-04: Paard van Troje, Den Haag
15-04: Café de Amer, Amen
16-04: Het Huis Verloren, Hoorn
17-04: Roepaen, Ottersum
23-04: Blue Highway’s Festival, Utrecht (lees wat WiM schrijft over Blue Highways)
25-04: Muziekcentrum, Eindhoven
28-04: Nix Blues Club, Enschede
29-04: Café ’t Keerpunt, Spijkerboor