Hayes Carll
You Get It All
Met het in samenwerking met Kenny Greenberg en nieuwe geliefde Allison Moorer tot stand gekomen What It Is kwam Hayes Carll in het vizier van een ruimer publiek van rootsliefhebbers. Carll bouwt zijn songwerk verder uit op country met bijhorende ritmiek en rustiek snarenwerk dat hij samen met Greenberg aanlevert. Die sobere countryneske benadering klinkt nog sterker door als Fats Kaplan zijn fiddle bovenhaalt in de en de alomtegenwoordige harmoniezang van onder meer Moorer draagt nog bij tot een warme sfeer.
In de schrijfwerkerij is er bijstand van de The Brothers Osborne, terwijl Aaron Raitiere en Moorer meermaals als co-auteur vermeld worden, Different Boats kwam in samenwerking met Carlls wederhelft en Adam Landry tot stand.
De op een slepende bluesy textuur met scherp gitaarwerk van Greenberg en Chris Donegan kronkelende track vormt een buitenbeentje en samen met het aansluitende Nice Things een onetwist hoogtepunt. Het is een uit de honky tonks weg walsend duet met Brandy Clark die overigens aan de schrijftafel zat.
Als het tempo enigszins opgedreven wordt klinkt het al even overtuigend in de outlaw country van She’ll Coming Back To Me of als hij in de cabine van de truck klimt om Texas voorgoed te ontvluchten in To Keep From Being Found, met enige hulp van Pat Mclaughlin geassembleerd dendert als een ongetemde roadhouserocker over de highways in het Westen.
Na de slome funk van The Way I Love you sluit Carl fraai af met een gevoelige pianoballade. De samenwerking met zijn vrouw en andere toplui werkt uiterst inspirerend en leidt de naar de naar Nashville verkaste Texaan naar een hoger niveau op een gevarieerde voltreffer.