×

Recensie

Eigentijds

02 september 2021

Hania Rani

Music For Film & Theatre

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: Gondwana Records

Music For Film & Theatre Hania Rani Eigentijds 4 Hania Rani – Music For Film & Theatre Written in Music https://writteninmusic.com

Het grote succes dat haar debuutalbum Esja (2019) en haar tweede album Home (2020) wereldwijd ten deel viel betekende dat de Poolse pianiste/componiste Hania Rani ook gevraagd werd om muziek voor film en theaterproducties te maken. Rani, altijd al dromend over deze mogelijkheden, pakte alles met graagte aan. Voor het album Music For Film & Theatre rangschikte ze een aantal van de stukken.

Zo schreef ze twee volledig filmscores voor de films xAbo: Father Bonieki (van regisseur Aleksandra Potoczek) en I Never Cry (van regisseur Piotr Domalewski) en leverde ze onder meer muzikale bijdragen aan het theaterstuk Pradziady onder regie van Michal Zdunik, haar eerste muziek voor theater.

Het schrijven van muziek voor films en theater betekende een ommekeer in muzikaal denken. Het overleggen met regisseurs en met hun denkbeelden in het hoofd haar eigen muziek maken betekende opnieuw uitvinden. Maar juist dichtbij zichzelf te blijven en de verhalen diep binnen te laten vond de muziek uiteindelijk haar vorm.

Waar Home al een grote muzikale groei ten opzichte van Esja betekende, zijn Rani’s bijdragen aan de eerder genoemde films en theater wederom een flinke muzikale stap voorwaarts. Haar ingetogen manier van muziek componeren, vanuit de piano opgezet en dan weer met electronics dan weer met strijkers versterkt, intrigeert op Music For Film & Theatre groeit machtig door.

Vanaf de drie openingstukken van xAbo: Father Boniecki ben je weer helemaal in de ban van Rani’s manier van sferen schetsen. Met minimale middelen weet ze steeds weer optimaal te ontroeren. De vier stukken van I Never Cry die daarop volgen zijn al net zo fraai. Subtiel opgebouwd en ingetogen. Dan weer vanuit de piano opgebouwd, dan weer door strijkers gedragen met een immer aanwezige spanning en melancholie.

De vier andere stukken die het album vervolmaken komen uit verschillende tijdszones. Prachtig is ook Soleil Pâle, een samenwerking met regisseur Neels Castillion en Ghost, een stuk dat Rani schreef voor het theaterstuk Pradziady, en wat het theaterstuk uiteindelijk niet haalde, is al net zo bijzonder. Wildfires van de docufilm The Truth in Fire van de Australische regisseur Tim Georgeson en piano albumafsluiter Nora beklijven al net zo hard.

Music For Film & Theatre is een fraaie aanvulling op de twee albums die Rani tot op heden onder haar eigen naam uitbracht. De ‘andere’ manier van schrijven en werken brengt nieuwe muzikale inzichten en verdiepingen die andermaal haar grote talent optimaal openbaren.



  1. Prayer (From Xabo: Father Boniecki)
  2. In Between (From Xabo: Father Boniecki)
  3. Journey (From Xabo: Father Boniecki)
  4. Trip To Ireland (From I Never Cry)
  5. The Beach (From I Never Cry)
  6. The Locker Room (From I Never Cry)
  7. At The Hospital (From I Never Cry)
  8. Waiting (From At Home)
  9. Wildfires (From Truth in Fire)
  10. Ghosts (From Pradziady)
  11. Soleil Pâle
  12. Nora (From Nora)