×

Recensie

Rock

09 november 2021

Hana Vu

Public Storage

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Ghostly International

Public Storage Hana Vu Rock 4 Hana Vu – Public Storage Written in Music https://writteninmusic.com

Als Do It Yourself artiest timmert de uit Los Angeles afkomstige Hana Vu al een tijdje aan de weg en maakt ze als vijftienjarige al de nodige indruk met het solerende werkstuk OUTTAKES. Daarop staat een beklemmende duistere Lovesong coverversie van de The Cure klassieker, welke nog doodser en hopelozer klinkt dan het origineel. Het met vrienden volgespeelde Sensitive wordt nog niet echt opgepakt, maar met How Many Times Have You Driven By trekt ze de aandacht van het aan Fat Possum gekoppelde Luminelle Recordings. Daarna gaat het balletje wel rollen. Met Nicole Kidman / Anne Hathaway plaatst ze zich in 2019 in de NME Top 100 lijst van veelbelovende nieuwe artiesten. Het op Ghostly International verschijnende Public Storage is na deze EP’s haar eerste volwaardige album.

De vervlakking van de eenzaamheid die woorden laten vervagen in de schitterende lentezon van 2020. Onzekerheden en het dreigende isolement. Gewoon een paar gedachtes die opkomen bij het wegdromende April Fool, de openingstrack van Public Storage. Hana Vu plaatst de bewustwording van de natuur tegenover de stilte van de benarde maatschappij. De zuurheid van een felgekleurde wegbrandende West Los Angeles staat gelijk aan een oranje hemel op aarde in de City in Dust song Heaven. De jonge singer-songwriter is met haar 21 jaar al volwassen genoeg om die wereldwijde ellende op papier een passende plek te geven. Al lees je tussen de regels door dat het persoonlijk communiceren haar zwaar valt wat ze later nogmaals benadrukt in World’s Worst.

Boosaardige leegte wordt overrompeld door heftige gitaarnoise en verbindt in Gutter de jaren negentig door hier een flinke lading aan georkestreerde Britpop op los te laten. Het evangelische Maker laat juist de berustende folky kant van Hana Vu horen, die al hopend op bescherming de toekomst tegenmoed kijkt. Verder zijn het vooral de tiener slaapkamer kilte in het aan nostalgie vastklampende keyboardtrack Everybody’s Birthday en de aangeslagen drummachine beats in Anything Striking die kletterend memoreren naar de tachtiger jaren. Ook het toegankelijkere uptempo Aubade heeft een positief opbeurend new wave karakter.

Bij de klaagzang van Keeper haalt ze de inspiratie bij Running Up That Hill van Kate Bush vandaan. Dezelfde krachtige strijd, dezelfde dramatiek, dezelfde antwoordloze vragen. De rauwheid van haar postpunk liefde zit verweven in de melancholische pop van het zwaarmoedige titelstuk Public Storage. Het deprimerende sleutelnummer welke ze tijdens het gehele opnameproces als een betrouwbare vriend met zich meedraagt, maar die zich door de afwijkende houding als een afstandige vijand ontwikkelt.

Hana Vu sleept zich weemoedig door Public Storage heen. De chaos in haar leven stapelt zich op in de onuitgepakte verhuisdozen die bij I Got symbool staan voor het ongeordende bestaan. Opslagruimtes die het onmogelijk maken om zich te hechten aan de omgeving, al is die emotionele behoefte in het naar vastigheid schreeuwende verlangen in My House absoluut aanwezig. Public Storage is een op grauwgrijze achtergrond bewerkt schilderij met een overschot aan weggestopte Red Rain tinten. Door de vrouwelijkheid in de songs krijgt de plaat een liefdevolle benadering en onderscheidt Hana Vu zich van haar star denkende mannelijke collega’s die weinig hoopvolle romantiek toelaten in hun negatieve doemdenken.



  1. April Fool
  2. Public Storage
  3. Aubade
  4. Heaven
  5. Keeper
  6. Gutter
  7. My House
  8. World's Worst
  9. Anything Striking
  10. Everybody's Birthday
  11. I Got
  12. Maker