Genesis
Seconds Out (half speed mastering double vinyl)
Seconds Out van Genesis is en blijft een klassiek live album. Het album destijds in 1977 uitgebracht was het bewijs dat de band na het vertrek van theatraal podiumbeest Peter Gabriel er nog wel degelijk toe deed. Met Phil Collins als prima vervanger op vocalen koos de band live voor een wat steviger geluid waardoor hun composities ook een wat directere benadering kregen.
Seconds Out was na Genesis Live uit 1973 het tweede live album van Genesis en het eerste nadat zanger/songschrijver Peter Gabriel de band in 1974 had verlaten. De opnamen werden voor het leeuwendeel gemaakt tijdens de Wind and Wuthering tour in het Palais des Sports in Parijs, met uitzondering van The Cinema Show dat een jaar eerder in dezelfde stad en in het Pavillion de Paris werd vastgelegd tijdens de Trick of the Tail tour. (A Trick of the Tail en Wind and Wuthering waren de eerste twee post Gabriel albums).
Dat het zin heeft gehad om Seconds Out een half speed mastering bewerking te geven bewijzen de eerste tonen van albumopener Squonk gelijk. Wat een prachtig heldere, open en diepe sound tegelijk. Mooier hebben we tracks als Squonk (A Trick Of The Tail), Carper Crawlers (The Lamb Lies Down On Broadway) Robbery Assault and Battery (A Trick Of The Tail) en Afterglow (Wind and Wuthering), klassiekers van de eerste Genesis jaren, niet eerder gehoord. En wat blijven deze versies toch geweldig. Nu hoor je ook gelijk veel beter dat de versies live echt wel dikker dan op de studioversies klinken.
Natuurlijk blijven kant twee en drie van Seconds Out de ware schatkamer. Kan twee opent met een bloedmooie versie van Firth of Fifth, waarvan de originele versie natuurlijk afkomstig is van klassieker Selling England By The Pound. Zonder die wonderbaarlijk mooie pianopartij waarmee het origineel op het studioalbum opent maar met die hemelse gitaarsolo waarmee Steve Hackett zijn naam als een van de allerbeste en meest interessante gitaristen van zijn generatie wel weer heel erg duidelijk maakte. Fantastisch hoe extra live drummers Chester Thompson (Frank Zappa, Weather Report) en Bill Bruford (Yes, King Crimson) naast Collins, de solo’s van keyboards en gitaar met fraai groovend drumwerk naar een nog grotere hoogten trekken trouwens.
Met een lekkere I Know What I Like (Selling England By The Pound), een lekker stevig The Lamb Lies Down on Broadway (The Lamb Lies Down on Broadway) en een aansluitende closing section van The Musical Box (Nursery Cryme) is het met Firth of Fifth als opener een ronduit geweldige albumkant.
Supper’s Ready, origineel afkomstig van vierde album Foxtrot, beslaat met 24.33 minuten (dus anderhalve minuut langer dan de studioversie), de gehele derde kant van het album en wat een wonderbaarlijk mooie versie is het. Wat een geweldig spel, lekker dik aangezet door die extra drums, en wat toch een klassieker binnen hun oeuvre en de prog rock in het algemeen.
De slotkant van het album is met The Cinema Show (Selling England By The Pound), Dance On a Volcano (A Trick Of The Tail) en Los Endos (A Trick of the Tail) wederom een fraaie. Opnieuw wordt wel heel duidelijk hoe rijk het oeuvre van die eerste jaren Genesis, ook nadat Gabriel de band verliet, toch was. Ook hier weer een wat dikkere sound dan in de studio versies waardoor elke compositie nog meer verbeeldingskracht krijgt. En natuurlijk klinkt Collins nog beter in de composities dan die waarvan hij de studioversie ook al zong.
Seconds Out bevat tevens de laatste opnamen uitgebracht met gitarist Steve Hackett. Hij verliet tijdens het mixen van de opnamen de band en liet Collins, Tony Banks (toetsen) en Mike Rutherford (bas en gitaar) achter om een solo carriere te starten. Met het vertrek van Hackett, nadat Gabriel de band reeds twee jaar eerder had verlaten, duwden Collins, Banks en Rutherford de sound van band langzaamaan de prog uit en muzikaal een andere kant op te duiken.
Over het vinyl: Seconds Out is uitgebracht op dubbelvinyl in de zogenaamde Half-Speed Remastered geluid en is in dit geval gewoon op 33 toeren af te draaien. Geperst op lekker zwaar 180-grams vinyl laten de albums de meest optimale geluidskwaliteit horen. Het vinyl werd voor half speed bewerkt in de Abbey Road Studios door Miles Showell. Juist door deze expertise in te schakelen klinkt het album nu beter dan ooit. De vinyl editie is uitgevoerd in de originele buitenhoes (met die prachtfoto van Armando Gallo) en originele binnenhoezen.