Fairport Convention & Friends and the Songs Of Bob Dylan
A Tree With Roots
In de begindagen van Fairport Convention werd de band uit het noorden van Londen wel eens als een Amerikaanse formatie beschouwd. De fascinatie voor de folk van de overkant van de Atlantische Oceaan was hier niet vreemd aan. Ashley Hutchings, Simon Nicol en Richard Thompson, die in 1966 het legendarische concert van hun idool in The Royal Albert Hall beleefden, deelden een tomeloze fascinatie voor Bob Dylan. Ze waren niet de enigen, talloze Britse formaties adopteerden zo’n vijf decennia geleden naast vroeger werk vooral van de destijds circulerende bootlegversie van The Basement Tapes afkomstige Dylan stuff.
De bekendste cover van Fairport Convention is ongetwijfeld de door Sandy Denny in charmant Fransoos gedebiteerde versie van If You Gotta Go, Go Now dat eerder al door The Liverpool 5 en Manfred Man was opgepikt. Op Fairport’s derde langspeler Unhalfbricking prijkt naast Million Dollar Bash het destijds al even obscure Percy’s Song waarvan we hier een tijdens en passage in ‘69 op The John Peel Sessions uitgevoerde versie beluisteren. Twee jaar eerder figureerde Fairport Convention al op de Peel sessions met het door Judy Dyble en Ian Matthews als duet gebrachte Lay Down Your Weary Tune.
Matthews neemt eveneens het vocale voortouw in Jack O’ Diamonds, met flarden uit Dylan’s gedicht Some Other Kinds Of Songs dat de achterkant van de hoes van Another Side siert, tot een psychedelisch getinte rocksong geassembleerd. Die geïnspireerde, vrije associaties duiken wel meer op, het van The Basement Tapes afkomstige Open The Door, Homer wordt Open The Door, Richard tijdens een sessie voor de BBC in 1970.
Days Of 49, de enige niet van Dylan afkomstige song, werd in ’73 vastgelegd de Fairport incarnatie met Trevor Lucas uit die periode leunt meer aan bij rock dan folk zoals ook All Along The Watchtower illustreert. Als Sandy Denny even opduikt voor een bluesy getint Down The Flood gaat dat niet onopgemerkt voorbij.
Het zijn overigens bovenal de interpretaties met Denny op de voorgrond die echt beklijven, zoals het door Dylan voor Nico gecomponeerde I’ll Keep It With Mine. Denny overtuigt ook moeiteloos op het podium getuige het eerder aangehaalde Percy’s Song. De zangeres interpreteerde al voor de Fairport periode werk van Dylan, getuige het in vlekkeloze Baez stijl moederziel alleen uitgevoerde van een huisgemaakte demotape afkomstige It Ain’t Me Baby. Na haar vertrek bij Fairport resideert Denny even in het met Trevor Lucas opgerichte Forheringay, Too Much Of Nothing is uit de eerste langspeler geplukt en Tomorrow Is A Long Time kennen we van de langspeler Sandy. De versie die hier is opgenomen is van haar laatste concert in 1977 afkomstig.
De afsluitende track, het als pianoballade in ’74 in de Troubadour In LA opgevoerde Knocking On Heavens Door is uiteraard voor de betreurde Sandy Denny voorbehouden. A Tree With Roots belicht naast de genialiteit van Bob Dylan nog eens uitvoerig de tijdloze klasse van het folkrock instituut Fairport Convention.