×

Recensie

Alternative

17 april 2020

FACS

Void Moments

Geschreven door: Frank Gesink

Uitgebracht door: Trouble In Mind

Void Moments FACS Alternative 4 FACS – Void Moments Written in Music https://writteninmusic.com

FACS kun je gerust een doorstart van het uit Chicago komende Disappears noemen, met oorspronkelijk drie van de leden uit die band in de gelederen (nu nog twee). Frontman Brian Case verzorgt de kenmerkend gedrogeerde vocalen en Noah Leger gooit er zijn speelse, maar knalharde drums overheen. Tegenwoordig aangevuld door het dreunende baswerk van Alianna Kalaba. Waar Disappears laatste album Irreal al een hang had naar minimalisme, met monotone krautrock en dubmuziek tot gevolg trekt FACS dat nog verder dor. Op die manier blijft er van een liedjesstructuur nog maar heel weinig over en hoor je soundscapes met flarden postpunk, noise, dub en krautrock.

Void Moments lijkt in dat opzicht wat speelser en dat ligt vooral aan de drums van Leger die er op freejazz/improv achtige wijze op los mept. Luister maar eens naar de noise freakout die Version eindigt, met dissonant bas- en gitaarwerk, maar juist vooral die drums in een heerlijk speelse hoofdrol. “Did You record that?”, vraagt Leger nog haast wanhopig op het einde van de track. Ja, want die freakout hoort erbij, het MOET erop staan. Lifelike en Dub Over vormen vervolgens één geheel vol noise, drones, krautrock en dub waar slechts op het eind robot-achtige vocalen van Brian Case zwaar vervormd ten tonele verschijnen.

Die vocalen van Case zijn namelijk helemaal niet zo belangrijk. Soms mompelt of schreeuwt hij wat en eigenlijk kun je het niet verstaan. Onder de robotachtige effecten of kilometers begraven onder ene laag modder. Zo wordt het meer een instrument die onderdeel gaat uitmaken van de muziek en die dus slechts sporadisch ingezet wordt. Bij wijze van verrassingseffect. Zijn gitaarspel is daarentegen natuurlijk wel erg belangrijk. Zoals op Teenage Hive waar het geluid van een zoemend wespennest wordt nagebootst of de drones en noise op Void Walker. Echter vaker niet dan wel zijn gitaren, bas en flarden electronic niet te onderscheiden in een dissonant klinkende jam. Waar de drums dus eigenlijk altijd bovenuit steken, jawel.

FACS maakt het de luisteraar wederom niet makkelijk op deze derde worp. De flarden noise en drone hebben een desoriënterend effect, waar enkel de drums de luisteraar nog enige houvast geven. Tot op het moment dat die ook wild hun eigen ding gaan doen en het “veilige dekentje” helemaal van je afgetrokken wordt. Op dat moment kun je alleen maar overgeven aan de energieke jam die ontstaat. Prachtig!



  1. Boy
  2. Teenage Hive
  3. Casual Indifference
  4. Version
  5. Void Walker
  6. Lifelike
  7. Dub Over