×

Recensie

Jazz

19 april 2022

Ethan Iverson

Every Note Is True

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: Blue Note

Every Note Is True Ethan Iverson Jazz 4 Ethan Iverson – Every Note Is True Written in Music https://writteninmusic.com

Soms is het goed om de veilige muzikale omgeving even helemaal te verlaten, Geen pauze, maar echt helemaal. In 2017 verliet pianist Ethan Iverson het zeer populaire The Bad Plus, het trio dat in hun jazzcomposities duidelijke pop- en rockinvloeden liet doorschemeren. Sinds zijn vertrek dook Iverson eens even flink de muzikale vrijheid in. Met jazzlegendes Jack deJohnette op drums en Larry Grenadier brengt hij nu Every Note Is True uit. Een album met een titel waarvan elke letter waar is.

Het was een mooie opbouw naar dit nieuwe album. Sinds hij The Bad Plus had verlaten speelde hij in een prachtig project met de legendarische drummers Billy Hart en Albert ‘Tootie’ Heath, nam hij op met trompettist Tom Harrell en saxofonist Mark Turner, schreef hij composities voor orkest, big band en de Mark Morris Dance Group. Ook pakte hij de pen op voor stukken in The New Yorker en The Nation en bracht hij zijn blog Do The Math maar een groot publiek.

De pandemie, met iedereen ‘werkloos’ in de stad , gaf hem de mogelijkheid om Grenadier en DeJohnette een album op te nemen. Met Grenadier had hij reeds eerder gespeeld, DeJohnette ontmoette hij pas in de studio. Vanaf het allereerste moment was er de magie die een pianotrio goed, erg goed of geweldig kan maken.

Every Note is True is een heerlijk pianotrio-album geworden. Iverson schreef een reeks fraaie jazzcomposities die met veel spelplezier en grote klasse worden gespeeld. Verrassend startend met het door een amateurkoor gezongen The More It Changes pakt het trio over met het gelijk geweldige The Eternal Verities. Het is het begin van een glansvolle muzikale exercitie.

Composities geschreven met een thema of herinnering als thema, van een aan schrijfster Ellen Raskin (The Westing Game) opgedragen wals (For Ellen Raskin), een blues met een van Agatha Christie geleende titel (At the Bells and Motley) tot aan een aan zijn schoonmoeder opgedragen stuk (The Eternal Verities). Erg fijn is ook de herbewerking van DeJohnette’s Blue (afkomstig van zijn Gateway 2 album).

Every Note Is True is traditionele jazz op z’n Iverson’s. Om de pianist die altijd al veel popinvloeden in zijn jazzspel legde, daarmee de The Bad Plus een grote extra glans meegaf, weer zo terug achter de piano te horen is een waar genot. Zijn heerlijke losse bluesy spel, dat over de jaren alleen maar aan klasse heeft gewonnen, is de eerste absolute aanbeveling.

De onderhand 79-jarige (!!) DeJohnette en Grenadier vormen een geweldige ritmetandem die de composities van Iverson van veel glans en klasse voorzien. Hoe gemakkelijk laten deze muzikanten zich gelden en hoe onopvallend pakken toch steeds weer een opvallende hoofdrol in het geluidsveld. Ongelooflijk inspirerend om te horen.

Every Note is True is een erg fijn en constant jazzalbum van een trio geweldige muzikanten die met heel veel spelplezier en klasse nogmaals laten horen waarom ze tot de top van de jazz behoren.



  1. The more it changes
  2. The eternal verities
  3. She won't forget me
  4. For ellen raskin
  5. Blue
  6. Goodness knows
  7. Had i but known
  8. Merely improbable
  9. Praise will travel
  10. At the bells and motley