Erin Costelo
Sweet Marie
Ze is afkomstig uit het Canadese Nova Scotia, na een klassieke opleiding en activiteiten in symfonische kringen experimenteerde de pianiste met elektronica. Op een handvol langspelers schaaft ze naast haar songwriterscapiciteiten haar zangtechniek bij. Haar energieke stijl roept bij momenten vooral herinneringen op aan iconische souldiva’s.
Dat is weerom het geval op Sweet Marie. Naast de vertrouwde gitarist Clive MacNutt omringd Costelo zich met en select muzikaal clubje uit Canada, Anna Ruddick bepoteld de baskoorden en verzorgt samen met Glenn Milchem soepele jazzy ritmestructuren waarop het orgel van Leith Fleming- Smith verder borduurt.Na de introductie van het door orgel en elektrische piano ondersteunde, met ijle zang gedebiteerde titelnummer gaat het via de zwoele, met ‘echte’ strijkers opgebouwde smooth-soul slijper Lights Low Down met All in Your Head op strak tempo richting Memphis. De stuwende ritmiek herinnert sterk aan Al Greens Take Me To The River maar de song krijgt halverwege een eigen twist met een grandioze trombonesolo van Andrew Jackson die de kittige zang flankeert.
Hands On Fire refereert naar een jazzy soundtrack uit de jaren zeventig met die dwarsfluit in de blazerssectie en orgelgrooves terwijl Costelo’s vocale verrichtingen een onwaarschijnlijk spectrum bestrijkt dat beurtelings naar Nina Simone en Dusty Springfield lonkt.Erin tekent zowel voor de blazers als strijkersarrangementen telkens, ze weet goed te doseren, nergens klinkt de instrumentatie geforceerd of overdadig. Ze komt als songwriter met haar persoonlijk songwerk en geïnspireerd pianospel bijzonder overtuigend over, dat blijkt bij verdere beluistering van dit fraaie, geïnspireerde werkstuk dat aafsluit met een sobere interpretatie van Randy Newman I’ll Be Home.
The Making of Sweet Marie, van die andere, eveneens onvolprezen songstress uit Canada, Amelia Curran documenteert het verhaal van de studiosessie in Little Harbor die nauwelijks tien dagen in beslag nam, gezien het resultaat een onwaarschijnlijke deadline en meteen een verklaring voor de ontwapende spontaniteit.