Emmy the Great
April/月音
De bloeiperiode van de Oosterse bloesems valt samen met de komst van de lente. Ze vertegenwoordigen het nieuwe begin, maar verwijzen tegelijkertijd naar de vergankelijkheid van het leven. De weerbaarheid is afhankelijk van de weersomstandigheden. De aftrap van dit seizoen vind in de prille eerste dagen van de aprilmaand plaats. Niet verwonderlijk dus dat Emmy the Great de schoonheid van haar geboortegrond voor de veelzeggende albumtitel van haar vierde plaat gebruikt. De volgroeide sinaasappelboomvruchten op de hoes symboliseren de eeuwige vruchtbaarheid en de wijsheid van het goede naast het kwade.
Na de zomer van 2017 vertrekt de singer-songwriter vanuit New York naar haar geboorteplaats in Hong Kong waar ze haar prille jeugd doorbrengt. Dit weerzien wordt met familiebezoeken gecombineerd die een geïnspireerd geraakte Emma-Lee Moss als reisverslag mee terug naar New York neemt. Daar wordt een periode van twee weken uitgetrokken om in de wijk Greenpoint aan April/月音 te werken. De afronding wordt door het verlangen om naar China terug te keren overschaduwt. De verwesterde reiziger verlaat voor de uitbraak van de Covid-19 pandemie de Oosterse gronden om uiteindelijk op het vertrouwde Bella Union label April/月音 uit te brengen.
De zonnige Mid-Autumn / 月音 verwelkoming is gedeeltelijk in de Mandarijnse moedertaal, en ze legt hiermee de link naar de traditionele vertellingen die voornamelijk het beginsel van April/月音 vormen. Een plaat die verder duidelijk voor de Westerse markt gericht is, en waarbij zelfs ruimte voor een country uitstapje als Mary en de doo-wop soul in het positief gestemde Hollywood Road / April is. De songstructuur wijkt niet van haar eerdere platen af. Door de forensische leefwijze is Emma-Lee Moss een wereldburger met een groot aanpassingsvermogen die je in de muzikale omlijsting terughoort. Het verzoek om in totale stilte de plaat te beleven heeft iets meditatiefs, de rust van het innerlijke opzoeken.
Toch brengen de positieve Writer eenzaamheid en de bezongen A Window / O’Keeffe stadswandeling je direct weer bij de dagelijkse gang van zaken terug. Al is de onderliggende gedachte hierbij wel degelijk die van het genieten van de mooie onverwachte momenten in het leven. De invallende strijkers geven er een dieptreurig tintje aan. Een inbeeldend kijkje in het schrijversproces van deze melancholische indie folk singer-songwriter waarbij ze verhalend veel van zichzelf vrijgeeft. Your Hallucinations heeft het avondsfeertje van Hong Kong met verlichte neonlichten, versierde zijstraatjes en de op het toerisme gerichte wensballonnen.
Het is bijzonder hoe ze in Chang-E de stadse klanken van New York in verstilling zweverig naar de immigratie achtergrond van de zangeres terugbrengt en zich hierbij door de mythologische volkslegendes over een indrukwekkende schitterende maangodin laat leiden. Het donkere Oosterse xylofoonspel en het zelfverzekerde strijkers schijnhuwelijk in Okinawa / Ubud laten horen dat de hoopvolle basisdromen in vrijwel elke cultuur hetzelfde zijn. De versnelling op het einde symboliseert de klokslagen dat je niet teveel bij het heden stil moet blijven staan, want de tijd draaft gewoon door.
De passende rol van haar vrolijke dochtertje op het afsluitende Heart Sutra benadrukt nogmaals dat geluk in kleine dingen te vinden is, en dat ze haar een mooie vredige toekomst toewenst. April/月音 is een prachtige pre-zomer plaat die vaak naar de helende kracht van de natuur teruggrijpt, en dan niet zozeer spiritueel maar meer als vaststaand element van het bestaan. Misschien is het tijdstip van de release niet helemaal passend, al kan het nu ook gezien worden naar het verlangen naar een beter 2021.