×

Recensie

24 januari 2020

Elliot Galvin

Live in Paris at Fondation Louis Vuitton

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: Edition Records

Live in Paris at Fondation Louis Vuitton Elliot Galvin Jazz 4.5 Elliot Galvin – Live in Paris at Fondation Louis Vuitton Written in Music https://writteninmusic.com

Pianist Elliot Galvin is een ware ster binnen de Britse jazz aan het worden. Live in Paris at Fondation Louis Vuitton, zijn eerste echte soloalbum vol geheel geïmproviseerde stukken en live opgenomen voor publiek, is daarvan een uitstekend bewijs.

De nog maar 28-jarige Galvin beweegt zich de afgelopen jaren als een komeet door de Britse jazz. Hij werd bekend met het al snel reuze populaire Dinosaur, de band rondom de al net zo getalenteerde trompettiste Laura Jurd, die met hun debuut Together As One (2016) gelijk maar een Mercury Prize nominatie binnenhaalden. Ook met zijn eigen Trio werkt hij hard door.

Hoewel alleen zijn eerste Trio album Punch de vermelding Trio erachter had staan waren ook de daarop volgende albums The Influencing Machine (2028) en Modern Times (2019) wel degelijk Trio albums. Het Trio dat naast Galvin ook uit Dinosaur maatje Corrie Dick (drums) en bassist Tom McCredie bestaat. Albums waarop hij, net als op die van Dinosaur, kon stoeien met piano, synths en electronics.

Voor een samenwerking met saxofonist Binker Golding (een vaste saxkracht in de jonge Britse scene maar vooral bekend als helft van het energieke duo Binker en Moses (met drummer Moses Boyd)) was Galvin puur op de piano te horen. Ex Nihilo (2019) was het freejazzalbum dat hen samen als zichzelf flink uitdagende muzikanten nog meer op de Britse jazzkaart zette.

Dat Galvin ook alleen achter de piano indruk kan maken bewijst Live in Paris at Fondation Louis Vuitton nu wel heel nadrukkelijk. De zes composities die het album telt kwamen spontaan in vrije improvisatie op de avond tot stand en laten Galvins technische talent moeiteloos samenvloeien met zijn rijke muzikale brein.

Het moet een wel heel bijzondere avond geweest zijn daar in het fraai ogende Fondation Louis Vuitton. Het talent van Galvin kwam niet eerder zo frontaal binnen als wat er op die avond gebeurde en wat we dus nu op plaat kunnen horen. Zijn pianospel is ronduit virtuoos te noemen, al helemaal als je zijn leeftijd daaraan vastkoppelt. Het avontuur in zijn spel en de durf en overtuigingskracht waarmee hij zijn improvisaties inzet, maken het alleen maar indrukwekkender.

Wat gaat Galvin ontzettend snel in zijn ontwikkeling. Natuurlijk wisten we dat hij een enorm groot pianotalent was maar Live in Paris at Fondation Louis Vuitton laat een wel heel snelle groei horen. In alles klinkt hij ineens volgroeid als muzikant en speelt hij met de zekerheid van een zeer ervaren (oudere) pianist. Ronduit indrukwekkend.

Het zijn opnamen waar je rustig voor moet gaan zitten om de essentie en sensatie van zijn pianospel echt in je op te nemen. Pas dan komt de volledige arsenaal van zijn spel binnen. Je hoort een zichzelf uitdagende pianist die maar weinig geëffende paden betreedt en het publiek daarmee al net zo uitdaagt.

Misschien is dat wel het allermooiste van Live in Paris at Fondation Louis Vuitton, die volledig vrije muzikale geest die precies doet wat hij wil en daarmee een momentum creëert dat je sprakeloos achterlaat.



  1. As Above
  2. Time and Everything
  3. Code
  4. For J.S.
  5. Broken Windows
  6. So Below