Early James
Singing For My Supper
Zweverig echoënd snarenspel vormt een fraai galmende intro om zich vervolgens in een percussieve ritmiek vermengen. Het zijn de elektrische gitaren van Dan Auerbach en Early James die met zijn rafelige stemtimbre Blue Pill Blues debiteert, de twintiger klinkt eerder als een door het leven getekende man van middelbare leeftijd. De rauwe bluesy sfeer loopt door in Stockholm Syndrome, dat eveneens op een dreigende ondertoon verder stroomt.
De uit Alabama afkomstige Frederick James Mullis Jr. tekent voor de tien tracks die op zijn debuut prijken en een handvol werden samen met Auerbach en ander goed volk gecomponeerd. Auerbach vormt samen met David Ferguson het producersteam. In Eye To Eye Studio In Nashville verzamelden gereputeerde sessielui als David Roe, Sam Bacco, Billy Sanford, Bobby Wood…
De muzikale bijdrage van dat illustere clubje doen geenszins afbreuk aan de abrupte opduikende breuklijnen die James inbouwt in zijn door southern roots erfenis gekleurde uitstapjes naar de West Coast, country en cosmic folk. In het eigengereide troubadourswerk vermengen jazzy elementen zich ongegeneerd met psychedelia, zoals in Clock Work Town, de spirit van Mickey Newburry en Tim Buckley waart onmiskenbaar rond in Walk The Dinosaur.
Na It Doesen’t Matter Now, een onheilspellend koortsig visioen dat naar Captain Beefheart’s meest bluesy momenten herinnert, belanden we met High Horse in een zorgvuldig opgebouwde panoramische soundtrack met eenzame steelgitaar en aanzwellende strijkers. Ver in de tweede helft pakt het met zonnige exotische percussie gelardeerde All Down Down Hill minder goed uit.
Een korte inzinking zo blijkt, die kleine misstap wordt meteen rechtgezet met Gone As A Ghost. Zoals het de ware troubadour betaamt sluit James zijn gevarieerd en niet bepaald evident muzikale parcours akoestisch en intimistisch af. Intrigerend debuut!