×

Recensie

Roots

05 oktober 2021

Drive-By Truckers

[email protected] 9 Records

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: New West

[email protected] 9 Records Drive-By Truckers Roots 4 Drive-By Truckers – [email protected] 9 Records Written in Music https://writteninmusic.com

In de zomer van 2006 vierde de plaatselijke platenshop Plan 9 Records in Richmond Virginia zijn 25-jarig bestaan met een concert. Drive-By Truckers pikte John Neff terug op. De pedalsteelman uit Athens werkte eerder samen met de band op de podia en figureerde destijds ook op enkele vroege langspelers, hij was prominent aanwezig op A Blessing And A Curse dat enkele maanden voordien was uitgebracht.

Drummer Brad Morgan en Isbells toenmalige vrouw Shonna Tucker op bas zorgen voor ritmische ondersteuning . Naast Neff werden Patterson Hood en Mike Cooley nog geflankeerd door Jason Isbell. Het werd een van de laatste wapenfeiten van deze gitaar drievuldigheid in een afgeladen Plan 9, Isbell ging enkele maanden later solo en was niet meer op Brighter Than Creation’s Dark te bespeuren.

Die donkere langspeler opende met Two Daughters and a Beautiful Wife, een song van Hood die geïnspireerd werd door de gruwelijke moordpartij in Richmond op Bryan Harvey van het duo The House of Freaks en zijn vrouw en twee dochters op nieuwjaarsdag. Het concert werd overigens naar aanleiding van die dramatische gebeurtenissen georganiseerd.

Hoe dan ook het was in meerdere opzichten een merkwaardig concert. Ruim twee uur sloofden de Truckers zich uit, de massieve galmende riffs van de ongeëvenaarde gitarendriehoek gelardeerd met vurige warme pedalsteel en bevlogen zangpartijen. Het handelsmerk van DBT klonk hechter dan ooit. Na One Of These Days uit de beginperiode volgt een evidente selectie uit A Blessing And a Curse met Isbells Easy On Yourself Hoods met jankend snarenwerk gedebiteerde Feb 14 en de door rockende riffs opgejaagde kraaienzang van Aftermath USA.

De aanwezigen worden met een meer dan genereuze graai uit het destijds al indrukwekkende repertoire geloodst. In Gravity’s Gone komt Neffs pedalsteel op de voorgrond, Sink Hole klinkt onheilspellender dan ooit en Isbell brengt een fijne versie van Outfit. Twangende, countryneske passages wisselen af met onstuimige rockers als Marry Me. Het is geen toeval dat even verderop uit  het uit Sticky Fingers geplukte Moonlight Mile van de Rolling Stones opduikt, het past helemaal in die southernrock sfeer en loopt over in de riffs van Hoods levenslied Let There Be Rock.

Zo rolt het nog heel eind verder in een slopende finale met het hilarische en tegelijk tragische rechtstreeks uit het leven in het Diepe Zuiden gerukte verhalen zoals 18 Wheels Of Love, 9 Bullets en Daddy’s Cup. Na Isbell’s ontroerende, meeslepende ballade Decoration Day vormt het uit een oververhitte brij van vervormde snaren opdoemende Lookout  Mountain de afsluiter van die gedenkwaardige avond voor 200 fans in de afgeladen platenshop in Richmond.

Het blijft grandioos, die compromisloze countryrock, dit memorabele concert roept te koesteren herinneringen op aan  triomfantelijke passages van Drive-By Truckers in die superieure line -up, niet zelden op bescheiden clubpodia in de Lage Landen.



  1. Tales Facing Up
  2. One Of These Days
  3. Easy On Yourself
  4. Feb. 14
  5. Aftermath USA
  6. Gravity's Gone
  7. Sink Hole
  8. Outfit
  9. My Sweet Annette
  10. Marry Me
  11. A World Of Hurt
  12. Why Henry Drinks
  13. The Day John Henry Died
  14. Wednesday
  15. Shut Up And Get On The Plane
  16. Ronnie And Neil
  17. Moonlight Mile
  18. Let There Be Rock
  19. Zip City
  20. Goddamn Lonely Love
  21. 18 Wheels Of Love
  22. Nine Bullets
  23. Daddy's Cup
  24. Decoration Day
  25. Lookout Mountain