Dear Reader
Rivonia
De Zuid-Afrikaanse – en inmiddels in Berlijn woonachtige – Cherilyn MacNeil bracht dit jaar met haar sinds 2006 bestaande project Dear Reader een derde album uit: Rivonia. Op dit album zijn verhalen geïnspireerd op complexe en omstreden aspecten van de recente Zuid-Afrikaanse geschiedenis verpakt in omhullende klanken van samenzang en warm trompetgeluid.
Voor het eerst werkt MacNeil zonder een producer, de belangrijkste reden dat zij lange tijd voor zelfs haar naaste omgeving verzweeg weer bezig te zijn met een album. Uiteindelijk heeft zij voor Rivonia een select musicerend gezelschap bijeen gezocht; de zang, piano en percussie zijn door vrienden ingespeeld in haar eigen appartement. Daarbuiten hebben ook trompettist Martin Wenk (Calexico), drummer Earl Harvin (The Tindersticks) en houtblazer Friedrich Brückner een bijdrage geleverd. De hierdoor ontstane gelaagdheid van de stukken valt op, waarbij de opbouw van zowel de nummers onderling als van het album in zijn geheel in een euforisch hoogtepunt uitmondt.
De muziek is verhalend en kent een toegankelijke structuur die schittert in volheid van klank en plotse overgangen naar stilte. Het nummer Took Them Away bijvoorbeeld wordt door de samenzang en samples steeds voller, waarbij de welgeplaatste accenten door trompettist Wenk het geheel afmaken. Het duet Already Are schittert in eenvoud, waarbij ook voor dit nummer geldt dat de vocale samenvoegingen zorgen voor een sterk geheel. Ook de single Down Under, Mining, voegt zich in deze golvende vocale herhaling, omlijst met een subtiele opbouw.
Met haar zachte en sympathieke stemgeluid weet MacNeil aan de maatschappijkritische nummers een liefelijke toon toe te voegen, waarbij steeds op tijd een wending wordt aangebracht met instrumentale accenten en structuurveranderingen, waardoor de muziek niet aan kracht verliest. Het is een verhalend en theatraal album geworden met goed getimede accenten, waardoor het prettig weg luistert.