×

Recensie

Rock

13 december 2016

De Staat

Live in Utrecht

Geschreven door: Natalie Polman

Uitgebracht door: Caroline

Live in Utrecht De Staat Rock 4 De Staat – Live in Utrecht Written in Music https://writteninmusic.com

De Staat doet het al een aantal jaar opvallend goed, helemaal als je erbij stilstaat wat voor muziek de vijfkoppige rockmachine uitbrengt. Een steeds grotere schare liefhebbers valt voor de machinale riffs en houthakkerdrums, spookachtige synths en soms ronduit opgefokte liedjes die het vijftal maakt. Het Nijmeegse kabinet onder leiding van songschrijver en zanger Torre Florim produceerde sinds 2009 vier studioalbums, stond onder meer op Pinkpop, Glastonbury en Sziget en afgelopen mei dertien keer in het voorprogramma van Muse, waaronder zes keer achter elkaar in Milaan.

Dat laatste had de band mede te danken aan de videoclip bij het nummer Witch Doctor, afkomstig van vorig album I_Con en misschien wel het ontoegankelijkste nummer uit de catalogus van De Staat. Het maken van de clip kostte veel geld en vooral veel tijd, hij werd twee jaar na het verschijnen van I_Con online geslingerd. De video is inmiddels bijna drie miljoen keer bekeken en won vele prijzen. Ook Matthew Bellamy van Muse zag ‘m en nodigde de band uit als voorprogramma.

Het was het allemaal waard dus. Jammer was wel de commotie die ontstond toen begin augustus bekend werd dat De Staat vanaf volgend jaar vier jaar lang een subsidie van ruim 230.000 euro per jaar krijgt van het Fonds Podiumkunsten, een fonds dat nota bene “de musici van De Staat gedegen vakmannen” vindt, maar “hun instrumentbeheersing is in de ogen van de commissie niet virtuoos”. Tja…

Vergeet dit allemaal even, want we bespreken nu Live In Utrecht, eind februari dit jaar opgenomen in TivoliVredenburg. Vóór Muse en de subsidietoekenning, wel ná de viraal gegane videoclip van Witch Doctor en een maand na de release van vierde album O. De Rondazaal verkocht met gemak uit.

“Hey, Utrecht. Wij zijn De Staat”, horen we Torre zeggen, waarna de band opent met Peptalk, de eerste single van O. Het publiek joelt, de stemming is meteen uitstekend. Tijdens het oppeppende Down Town (I_Con, 2013) raakt de zanger al aardig buiten adem, maar dan volgt een geniale opsteker met Blues Is Dead (2016). Torre ouwehoert verder en aast op complimentjes voor drummer Tim van Delft. De synthesizers reageren speels op het joelende publiek en blijven tijdens het nummer en vele nummers die volgen een prominente rol spelen. Neem daarbij het aanstekelijke refrein “Hip Hip Hooray, B-b-b-Blues Is Dead” en een nieuw hitje is geboren.

Dan volgt misschien wel het sterkste deel van het livealbum. Murder Death (2016) is sinister en bassist Jop van Summeren en toetsenist/gitarist Rocco Hueting creëren een ultiem duister sfeertje op synthesizers. Dan het ijzingwekkende en krankzinnige Old MacDonald Don’t Have No Farm No More (Machinery, 2011). Hoe Torre als een bezetene zingt en het publiek zo weet op te jutten dat ze “That’s Right” mee scanderen, dat kan alleen Torre. Psycho Disco (2011) maakt de gekheid compleet en het kan niet anders dan dat de hele zaalinhoud heeft staan dansen. Devil’s Blood (2013) haalt dan het tempo terug maar de duistere en mysterieuze toon blijft sterk aanwezig.

Twee jongens vooraan mogen even meedoen in Help Yourself (2016) en het publiek juichteuforisch. Dan wordt er daadwerkelijk ruimte gemaakt voor emotie in het tot bijna negen minuten uitgesponnen Time Will Get Us Too (2016).

Op de tweede cd horen we Torre weer vertellen hoe de band heet en waar ze spelen, maar het is hem vergeven. Hoogtepunten op deze schijf zijn Input Source Select (2013), waarbij de Ronda voor even verandert in een vuige underground hiphoptent, het dreigende Rooster-Man (2011), waarin de band een lang hypnotiserend intermezzo verweeft en het slimme feestnummer Sweatshop.

Opvallend: in de tracklist ontbreken The Fantastic Journey Of The Underground Man en Life Is A Game (Ladadi Ladadada) (2016) uit de toegift. Die eerste schrap maakt dat het livealbum niet één nummer bevat van het eerste album Waiting For Evolution (2009), bovendien is het de doorbraakhit van De Staat. Kwamen deze nummers in TivoliVredenburg niet goed uit de verf, was de reactie van het publiek niet enthousiast genoeg? We hebben geen idee. Wel is het jammer.

Onvermijdelijke afsluiter is natuurlijk Witch Doctor. Torre’s stem overstuurt meteen flink, maar ergens maakt dat het beter. De uitvoering is subliem en de circlepit bijna hoorbaar.

Sinds de hype rondom de clip togen ook mensen naar (festival)optredens van De Staat die gewoon dolgraag mee willen doen met het imiteren van de circlepit uit die clip. Bij de overige songs staan ze met armen over elkaar te wachten tot ze los mogen. De Staat verdient beter en laat met Live In Utrecht horen meer dan bestaansrecht te hebben.

Tracklist Live In Utrecht:
CD 1:
  1. Peptalk
  2. Make The Call, Leave It All
  3. Down Town
  4. Blues Is Dead
  5. Murder Death
  6. Old MacDonald Don’t Have No Farm No More
  7. Psycho Disco
  8. Devil’s Blood
  9. Help Yourself
  10. Time Will Get Us Too
CD 2:
  1. Get It Together
  2. Make Way For The Passenger
  3. Input Source Select
  4. Get On Screen
  5. Rooster-Man
  6. Sweatshop
  7. Witch Doctor



  1. Peptalk (Live)
  2. Make The Call, Leave It All (Live)
  3. Down Town (Live)
  4. Blues Is Dead (Live)
  5. Murder Death (Live)
  6. Old MacDonald Don't Have No Farm No More (Live)
  7. Psycho Disco (Live)
  8. Devil's Blood (Live)
  9. Help Yourself (Live)
  10. Time Will Get Us Too (Live)
  11. Get It Together (Live)
  12. Make Way For The Passenger (Live)
  13. Input Source Select (Live)
  14. Get On Screen (Live)
  15. Rooster-Man (Live)
  16. Sweatshop (Live)
  17. Witch Doctor (Live)