×

Recensie

Eigentijds

25 januari 2015

David Sylvian – there's a light that enters houses with no other house in

there’s a light that enters houses with no other house in sight

Geschreven door: Henning Bolte

there’s a light that enters houses with no other house in sight David Sylvian Eigentijds 4 David Sylvian – there’s a light that enters houses with no other house in sight Written in Music https://writteninmusic.com

Een nieuw werk van David Sylvian buiten de gebruikelijke categorieën. De titel geeft al aan dat hier iets ongewoons aan de hand is. Kun je het niet vertelbare vertellen, klanken die aan het niet voorstelbare raken laten klinken? Over het simpelste feit dat buiten ons bevattingsvermogen, ons voorstellingsvermogen ligt, de dood? Over terugkijken en merken dat je in je ontwikkeling iets dierbaars verloren bent wat je terug wilt winnen?

De Noord-Amerikaanse dichter Franz Wright, is een getormenteerde ziel die wegen vindt daarover hardop te denken en verstandhouding, klank en verzoening te vinden, beleefbaar te maken. David Sylvian was dusdanig onder de indruk dat hij uiteindelijk besloot de sprekende stem van de dichter zelf te gebruiken. Het is een stem die even monotoon als diep, bovennatuurlijk klinkt, breekbaar en almachtig. De klanken van Sylvian, pianist John Tilbury en gitarist Christian Fennesz scheppen de existentiële ambiance. Muziek om in het donker te beluisteren (of bij schaars licht).

Personen en dingen veranderen – meer of minder ingrijpend. Als ze niet meer met de gebruikte maatstaven te vatten zijn, niet meer in het schema passen, kun je ze links laten liggen of je de moeite getroosten je waarneming er nieuw op in te stellen. David Sylvian staat daarom in deze rubriek en dat vraagt enige bewegelijkheid uit zowel de oude als de nieuwe omgeving.

41kUceZd8qL._SY344_BO1,204,203,200_Terwijl Sylvian bij Manafon dichtkunst als inspiratiebron en vertrekpunt gebruikt, gebruikt hij hier de sprekende stem van de dichter Franz Wright zelf. Wright ontving voor zijn bundel “Walking To Marta’s Vineyard” 2003 de Pulitzer prijs. Wat Wright op Sylvian’s album reciteert, zijn gedichten uit de cyclus “Kindertotenwald” (2011): Reading “Kindertotenwald” is like walking through a plate-glass window on purpose. There is–predictably–pain, but once you’ve made it a few steps past the threshold, you realize it wasn’t glass after all, only air, and that the shattering sound you heard was your own heart breaking. Healing, though, is possible. ‘Soon, soon,’ the poet writes in ‘Nude With Handgun and Rosary,’ ‘between one instant and the next, you will be well.” (Julia Keller, Chicago Tribune, september 2011)

Het album ontstond uit The Kilowatt Hour, een voorstelling die Sylvian met Christian Fennesz en Stephan Mathieu in 2013 enkele keren gaf – met de première tijdens het Punkt Festival 2013 in Kristiansand (op Written In Music HIER).

Ambiance première The Kilowatt Hour

IMG_3793

VIDEO The Kilowatt Hour, Bologna, september 2013

INTRODUCTION TEXT David Sylvian

AUDIO samples

INTERVIEW Franz Wright (NPR)

Tracklisting

there’s a light that enters houses with no other house in sight

foto The Kilowatt Hour ©FoBo_HenningBolte



  1. There's A Light That Enters Houses With No Other House In Sight