×

Recensie

Klassiek

12 september 2019

Daniela Savoldi

Ragnatele

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht in eigen beheer

Ragnatele Daniela Savoldi Klassiek 4 Daniela Savoldi – Ragnatele Written in Music https://writteninmusic.com

Muziekinstrumenten beschouwend als verlengstuk van de ziel. Waar woorden tekort schieten wordt dit met dynamiek en klanken aangevuld die tevoorschijn komen bij het bespelen hiervan. Bij popmuziek gaat het vaak om opgekropte woede die zo verwoord wordt, klassiek laat meer de gevoelige kant zien. Dan is er natuurlijk ook nog het verschil van stevige mannelijke werkershanden en kleinere tedere vrouwelijke vingers. Een cello wordt op een totaal andere manier door de rockers van Apocalyptica behandeld dan door de geschoolde Italiaanse Daniela Savoldi. Met haar Braziliaanse achtergrond laat deze dame vluchtige Zuid Amerikaanse invloeden toe die vooral in het passievolle emotionele spel terug te vinden zijn, met krachtige temperamentvolle accenten.

Op Storia di un Attentato is dit het duidelijkste hoorbaar. Het strenge van de tango vermengt zich met de dromerigheid van klassiek. Alsof realiteit met idealisme in een evenwichtige wereld samenkomt. Dit zijn de spaarzame momenten dat de celliste het verschil met haar compagnons oproept. Ragnatele staat voor spinnenweb. En juist als de draden een nieuwe structuur aanbrengen is het veel minder breekbaar en ontstaat een stevig fundament. Dit heeft ze nodig om het in haar hoofd afspelende tafereel van denkbeeldige impressie te voorzien.

Dada komt hier verder nog het dichtste in de buurt. Met het tempo van langzame danspassen openbaart de track zich om zich tot een voortslepend drama te ontwikkelen. Haar samenwerking met choreografe Marina Rossi is in de uitvoering voelbaar, welke een regelrechte uitnodiging is om er een prachtige vertolking van dans en muziek van te maken. De expressie en wanhoop zorgt voor meer dan genoeg inspiratie om tot iets moois en indrukwekkends te komen.

De rustige passage zijn wonderschoon gespeeld, maar roepen niet of in ieder geval stukken minder dit effect op. Hier staat meer de liefde voor de natuur en cultuur van Italië centraal. Het is allemaal een stuk filmischer, met een traditioneel folk sfeertje. De liefde voor haar basisland wordt met een meisjesachtige onschuld vormgegeven. Weg zijn de kritische aantekeningen die bij de twee genoemde nummers zo prominent naar voren komen. Haar aanpak straalt iets grimmigs en treurigs uit, ondanks de warmte van de cello roept ze juist de kilte op.

Is op haar Transformazioni debuut de drang om te experimenteren erg sterk aanwezig, hier is dat voornamelijk op Improvviso te horen. Als sleutelrol vormt de track het overgangsnummer tussen de twee albums. Door deze omlijsting verder te beperken komt ze dichter bij de kern van haar innerlijk, en stelt die publiekelijk open.



  1. Ragnatele
  2. Improvviso
  3. Storia di un Attentato
  4. Space
  5. Dada
  6. Modulatori