×

Recensie

Electronic

02 februari 2020

Dan Deacon

Mystic Familiar

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Domino

Mystic Familiar Dan Deacon Electronic 4 Dan Deacon – Mystic Familiar Written in Music https://writteninmusic.com

Electronica wizzkid Dan Deacon maakt na verschillende artistieke uitstapjes nu een behoorlijke toegankelijke plaat. Mystic Familiar is voor zijn begrippen een publieksvriendelijk geheel geworden, die voldoet aan zijn aan persoonlijke maatstaven met daarin voldoende gewaagdheid. Na het speelse Gliss Riffer van vijf jaar geleden is er een ontwikkeling gaande waarbij hij meer de diepgang lijkt op te zoeken.

Vanuit zijn thuishaven in Baltimore laat hij zijn opdrachten om aangename soundtracks bij films te voltooien eventjes links liggen. Bij de movie soundscapes van het klassiek ambient Rat Film en het duistere licht industriële Time Trial is gekozen voor een fragmentarische spannende aanpak, waar hij zijn zangpartijen thuis heeft gelaten. Waarschijnlijk heeft het een stimulerende wisselwerking, waarbij juist die afwisseling zorgt tot een veelzijdigere kijk op zijn definitieve afrondingen van zijn persoonlijke projecten.

Met een wervelwind aan klassiek geschoolde klanken verwelkomt Dan Deacon je op Mystic Familiar met Become a Mountain. Een voorbij jagende liefdevolle kakofonische geluidsstorm met daaroverheen zwevend de hoge ijle zang van de componist. Met deze single weet hij een paar weken geleden al op indrukwekkende wijze de aandacht op zich te richten. Weer durft hij verder te kijken op zijn elektronische werkveld om ruimte te maken voor nieuwe interessante invalshoeken.

Hypnagogic kenmerkt zich door zijn eigenzinnigheid. Vervormde bliepjes geven als een kunstmatige Schotse doedelzak een aanvulling bij de ruimtelijke atmosfeer die hierbij een meditatieve rust oproept. Gelukkig is de geluidskunstenaar niet helemaal zen met zichzelf, en zit ook Mystic Familair vol met buitengewone wendingen. De waanzinnige overgang naar het voort hakkende Sat by a Tree is geweldig. Ondanks de contrast met het inleidende vorige nummer wil dit op een vitale wijze een heerlijk euforisch gevoel oproepen.

Het vierdelige pittig gevarieerde Arp werkstuk bevat tracks die zich ook los van elkaar staande houden. Met de bombastische elektro noise van Arp I: Wide Eyed gooit hij er een stukje retro bombast doorheen die zo te herleiden valt naar het rond Trevor Horn werkende gezelschap die in de jaren tachtig voor aardig wat opschudding zorgden.

Met gemak schakelt hij over naar robot Krautrock invloeden in Arp II: Float Away. Sporadische klassieke klanken zijn hier het verrassingselement terwijl Arp III: Far from Shore het vooral van de overspannen geknepen saxofoonpartijen en spacende dreamhouse moet hebben. De climax zit hem zoals verwacht in het oorverdovende Arp IV: Any Moment, waar de grens van de geluidsbarrières bijna wordt overtreden.

Vreemd dat Dan Deacon er niet voor gekozen heeft om hiermee af te sluiten en de reis vervolgens voort te zetten met het zwaar overstuurde Weeping Birch wat als een prikkelende Paracetamol reclame een migraine aanval op roept. Veel overtuigende werken de diepe ritmes van Fell Into the Ocean waar zijn nasale psychedelische indiezang de vrije ruimtes perfect opvult.

Het vermogen om kant en klaar popliedjes te schrijven vervolgt hij in het prachtig door stemeffecten versierde My Friend. Zo kun je een vocoder dus ook gebruiken! Bumble Bee Crown King rijdt als een sneltrein over het kaleidoscope Krautrock kleurenpallet netwerk, waar hij in hoog tempo de Autobahn van Kraftwerk voorbij raast. Op Mystic Familiar ontleed Dan Deacon met biologische precisie de elektronica om er iets unieks mee te scheppen.



  1. Become a Mountain
  2. Hypnagogic
  3. Sat by a Tree
  4. Arp I: Wide Eyed
  5. Arp II: Float Away
  6. Arp III: Far from Shore
  7. Arp IV: Any Moment
  8. Weeping Birch
  9. Fell Into the Ocean
  10. My Friend
  11. Bumble Bee Crown King