Damien Dempsey
Hold Your Joy
In Ierland is hij een van de grote helden, Damien ‘Damo’ Dempsey, de ruwe bolster en blanke pit singer-songwriter met zijn zeer sterke sociale gedrevenheid, zijn gevoel voor geschiedenis, van Ierland en van muziek, met een heerlijk Iers accent en net zo makkelijk switchend naar folk, naar reggae klanken, als naar rap, hiphop of singer-songwriter in zijn muziek. Zijn liedjes gaan vaak over de werkende klasse, raken aan onrecht en komen altijd zeer gedreven en authentiek over. Luister bijvoorbeeld naar deze gloedvolle uitvoering van Maasai.
In het Nederlands taalgebied is er bar weinig te vinden over de singer-songwriter terwijl dit niet alleen zijn negende album al is, hij in Ierland meerdere malen goud, platina en zelfs ook dubbel platina met zijn albums scoorde. Daarnaast ging hij op tour met Sinéad O’Connor, Bob Dylan en The Levellers en trad hij op als voorprogramma van Morrissey en Willie Nelson. Bovendien werden er inmiddels al twee documentaires over hem gemaakt, It’s All Good, The Damien Dempsey Story (2003) en Love Yourself Today uit 2021. De laatste documentaire toont niet alleen live opnames van Damien, maar gaat ook in op wat muziek kan betekenen. En natuurlijk specifiek Damo’s muziek. Tegelijkertijd, als hij op tour ging, als voorprogramma of als hoofdact, dan werd ook met name het Engelse taalgebied aangedaan: Ierland, Noord-Ierland en locaties verspreid over het Verenigd Koninkrijk, Australië en de Verenigde Staten.
Tijd dus om Damien hier ook eens nader te belichten aan de hand van zijn jongste album. Laat dat nu ook nog eens bijzonder afwisselend zijn en misschien zou het wel eens van de mooiste van Damo’s carrière kunnen blijken te zijn. Maar liefst zestien nummers schreef Damien voor dit album, met uiteenlopend karakter, maar met daarin ook veelal datgene wat hem bijzonder maakt, naast zijn rechtvaardigheidsbeleving én dat is zijn ongekende positiviteit. Niet voor niets was een van zijn vroege nummers al Negative Vibes waarin hij aangaf dat juist negativiteit niets positiefs zou kunnen brengen.
Het openings- en titelnummer heeft die positiviteit al in zich, een nummer over de natuur, hoe we als mensen de zorg ervoor hebben laten varen en de natuur vooral hebben geplunderd en hoezeer het nu zaak is positief te blijven ook al voelt dat soms heel moeilijk. Prachtige zang van Damien en van de achtergrondzangers.
Ook I Can Feel Your Presence over de ervaren nabijheid van een overleden dierbare, heeft diezelfde positiviteit. Damien klinkt heel subtiel in het mooie Louise over een vrouw die in haar tijd het beste van haar leven en haar werk maakte. Erg ingetogen gezongen, erg mooi en klein gehouden met een mooi en zeker niet te bombastisch orkestarrangement erbij.
Met een titel als Hope Calling, een van de singles van het album hoeven we over positiviteit niets te zeggen. Het straalt het niet alleen in de titel uit, het hele nummer is ervan doordrenkt. Factory John is een mooi ingetogen nummer over een arbeider uit Donaghmede, wederom prachtig gearrangeerd en mooi klein gehouden.
De productie van het album is heel zorgvuldig gebeurd. Ook als Damien bij We Are The Love wat feller klinkt, er meer energie nog in legt, blijft het arrangement klein en dat maakt het nummer erg mooi. Ook bij het protestnummer Landlords In The Government is het arrangement erg mooi. Damien klinkt ook als volbloed Ierse singer-songwriter erg op de plaats. Heerlijk hoe hier de violen het nummer begeleiden.
Met nummers als Shine (met achtergrondzang van Dido), Ray Of Sun, Let It Go, Born To Love en Push Through The Blue (met medewerking van John Grant) staatber op de tweede helft van het album een aantal pareltjes, waarin Damien heel ingetogen zingt. Op die tweede helft vinden we ook het uptempo James McClean over een Ierse voetballer die zich niet overal populair maakte door zich, als Ier, niet over te geven aan het vieren van Britse overwinningen op Ieren. Damo maakt er terecht een punt van met dit bijna punky nummer.
Zestien nummers zijn er veel, dat is zeker waar. Tegelijkertijd, de variëteit die de zestien nummers in zich dragen, maakt dat het album zeer te genieten is. Met een prima band met Graham Kearns op gitaar, Eamonn de Barra op fluit, piano en achtergrondzang, Clare Kenny op bas, Sean McKeon op Uilleann Pipes en John Reynolds op drums, percussie en toetsen heeft Damien een prima album gemaakt met niet de minsten op achtergrondzang: ook Pauline Scanlon, Lucie Jules, Hattie Whitehead en Brian Eno zingen werkten op achtergrondzang mee aan het album.
Hold Your Joy is niet alleen het nieuwe album van Damien Dempsey, laat het vooral ook het album zijn dat hem in meer landen bekendheid brengt dan enkel in de Engelstalige landen. Stel je open voor een zanger met een krachtig eigen geluid die op dit album juist ook heel subtiel weet te klinken en die met dit album misschien wel zijn allermooiste langspeler tot heden maakte.