×

Recensie

10 juni 2019

CNJR

WSTLND

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Future Archive

WSTLND CNJR Electronic 4 CNJR – WSTLND Written in Music https://writteninmusic.com

CNJR staat voor conjure wat min of meer betoveren betekent. Achter dit project gaat de naam van Chris Richards schuil. Als platenbaas van het onafhankelijke label Future Archive Recordings geeft hij jonge kunstenaars de kans om zichzelf door te ontwikkelen. Met de nodige tijd en opname apparatuur tot beschikking is het maar een kleine stap om je hobby tot uiting te brengen; muziek maken. Uiteraard is het geweldig om voor anderen achter de knoppen te zitten, maar de beste inspiratie wordt gevormd in een muzikaal brein, met de mogelijkheid om zelf de buitenstaanders te verrassen met een eigen creatie. En die ziet het daglicht als het retro synthesizer album WSTLND verschijnt. Eigenlijk is het meer een plaat voor laat op de avond. Te duister en niet bestendigd tegen felle zonnestralen. WSTLND laat zich gemakkelijk lezen als Westland, een futuristische wereld gedomineerd door de zinspelen van programmeur en uitvoerende Chris Richards.

Gedeprimeerd geraakt door het kille leven om zich heen, besluit hij om zijn teleurstellingen een plek te geven. Dat WSTLND een bijna therapeutische werking heeft hoor je in het donkere eindresultaat zeker terug. Een muzikant die worstelt met zijn seksuele geaardheid, en zelf blijkbaar nog niet in de acceptatie fase beland is. Om jezelf ervoor te behoeden dat het geen ongrijpbare traumatische trip wordt, belicht hij de dagelijkse frustraties die moeten leiden tot erkenning van zijn homoseksualiteit. Jammer dat dit nog steeds zo zwaar weegt. Persoonlijk vind ik het ook wel een zwakte om het zo sterk te benadrukken. Een artiest die een heteroseksuele relatie heeft, zal dit ook niet de hele tijd als argument gebruiken. Uiteindelijk draait het allemaal om de muziek, en die is absoluut de moeite waard.

De liefde voor oude science fiction soundtracks komt thematisch sterk tot uiting in de tot drie letters terug gebrachte songs. De tracks komen het beste tot zijn recht door het gewoon te ervaren. Geen afleiding door teksten die je onbewust een bepaalde richting op duwen. Ook het ontbreken van duidelijke titels weerhoud je ervan om daardoor een mening te vormen. Hoe puur kun je het houden. Het dreigende intro wordt omgeven door verdrinkende soundscapes, een draaikolk van ingehouden gevoelens. Brommend diepe ruis krijgt ondersteuning door een futuristische robotstem gevormd door een vocoder. Bewust zo vlak en emotieloos mogelijk gehouden. De trance begeleiding zit fragmentarisch dicht tegen de darkwave en dreamhouse aan. Met synthesizers die proberen om pianoklanken te vormen, maar door de gevoelloosheid van het levenloze instrument juist afstandig en doods klinken. De zwaardere bastonen pompen er nog enigszins warmte in. Maar vervolgens stompt de drumcomputer het weer af.

De basis ligt overduidelijk in de jaren tachtig. Het beeld wat men toen van de toekomst schetst wordt gezien als startpunt. Doordat de ontwikkelde techniek hier als een bulldozer overheen walst ontstaat er een achterhaalde sound. Het blikkerige roept herinneringen op aan hoe de eerste robots zich onderontwikkeld voort bewegen. Juist dat grootse, ongecontroleerde komt nu meer als een dreiging over. Het zielloze tijdperk staat als basis voor de gevoelens van Chris Richard. Hoe beter kun je leegte verwoorden door juist de vocabulaire kennis te vermijden. WSTLND is een dagboek gevuld met lege pagina’s, afgesloten voor de buitenwereld, maar omgeven door indringende gedachtes.



  1. INT
  2. HRS
  3. PPS
  4. ISV
  5. GRN
  6. FVR
  7. MSI
  8. MSS
  9. GLS
  10. NST
  11. SNC
  12. PNK