×

Recensie

Pop

07 februari 2021

Claud

Super Monster

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Saddest Factory

Super Monster Claud Pop 3 Claud – Super Monster Written in Music https://writteninmusic.com

Je verkeert niet in de gemakkelijkste positie als je naar voren geschoven wordt om als paradepaardje een nieuw platenlabel te promoten. Zeker niet als de grote dame achter deze maatschappij zelf al twee prachtige platen afgeleverd heeft. In die benarde positie verkeert de uit Highland Park afkomstige Claud (Mintz) die door Phoebe Bridgers op haar Saddest Factory label geïntroduceerd wordt. Oké, Super Monster is absoluut een droomdebuut, maar dan ook in een totaal andere context. Een echte dreampop plaat, die zeker boven de middenmoot uitsteekt, waarmee ze zich bescheiden in de schaduw van haar grote voorbeeld opstelt. Helemaal vers stapt ze trouwens het wereldje niet binnen, ze heeft al een drietal EP’s op haar naam staan, en genoeg singles om een hand mee te vullen. Zeer productief dus, en des te verrassend dat het merendeel van deze prima tracks uiteindelijk Super Monster niet gehaald hebben.

Het tienermeisje stapt uit de dagelijkse dorpse sleur, en gaat in het grote New York in de Electric Lady Studios met haar speelse, licht dramatische liedjes aan de slag, waar een romantische nostalgische sfeer overheen hangt. Dit gaat enigszins ten koste van haar gevoelige persoonlijke teksten. Die dragen hierdoor de diepgang niet uit welke er wel degelijk aanwezig is. Deze komt veel sterker op haar singles naar voren, waarbij haar lesbische geaardheid een vaak terugkomend onderwerp vormt. In principe heb ik niks tegen het zichzelf kwetsbaar opstellen, maar in dit geval is wat meer zelfverzekerdheid passende. Maar wat kan je van deze jonge singer-songwriter verwachten die de veiligheid en geborgenheid van haar afkomst nog niet eens ontgroeid is, en nu al in het diepe gegooid wordt.

Toch levert het meer dan genoeg gedurfd materiaal op. Als geen ander gebruikt ze de stemvervormer in het Guard Down hoogtepunt, waardoor je toch echt de indruk wekt dat ze hier met een gastzanger aan de slag gaat. Het blijkt dus uiteindelijk een duet met een meer mannelijke alter-ego van haarzelf. De jonge veelbelovende warme sfeermuzikant Nick Hakim presenteert zich in Ana naast de meer ervaren gitarist Melanie Faye die de heerlijke uptempo nineties punkwave van That’s Mr. Bitch to You inkleurt. Jonge artiesten welke net als Claud op de eerste trede van de ladder van het muzikantenbestaan bevinden. Verder wordt de naam van Shelly, het rondom Clairo opererende vrienden collectief op Falling with the Rain genoemd. Een nieuw fris clubje waartoe ook Claud behoort. Deze mooie afsluiter maakt je nieuwsgierig naar het hobbyproject van deze enthousiaste jeugdige gasten.

Super Monster is een radiovriendelijke synthpop plaat, met een twijfelend vleugje tiener weemoed. De beats werken lekker opbeurend, en produceren genoeg tegengas om de trieste liefdesliedjes een plek te geven. Nummers die vooral over het dicht bij elkaar zijn handelen, maar uitgepraat en nietszeggend de eenzaamheid van het opgedrongen contact ervaren. Het opgesloten gevoel van de corona tijd, met die natuurlijke behoefte aan meer vrijheid.



  1. Overnight
  2. Gold
  3. Soft Spot
  4. In or In-Between
  5. Cuff Your Jeans
  6. Ana
  7. Guard Down
  8. This Town
  9. Jordan
  10. That's Mr. Bitch to You
  11. Pepsi
  12. Rocks at Your Window
  13. Falling with the Rain