×

Recensie

Rock

12 december 2012

Carter The Unstoppable Sex Machine

1992 The Love Album

Geschreven door: Edwin Hofman

Uitgebracht door: Chrysalis

1992 The Love Album Carter The Unstoppable Sex Machine Rock 3.5 Carter The Unstoppable Sex Machine – 1992 The Love Album Written in Music https://writteninmusic.com

1992 was hét succesjaar voor Carter USM. Het duo Jim Bob en Fruitbat was sinds 1990 steeds populairder geworden. Met muziek die je het best kon omschrijven als een soort heavy Pet Shop Boys, plaatste Carter zich buiten de gevestigde muziekorde. Het leger fans groeide echter gestaag. De goudeerlijke teksten en de no-nonsense uitstraling van de heren droegen bij aan de populariteit van de band.

Carter veroorzaakte in 1991 een rel door tijdens een tv-uitzending van een Smash Hits-feest het podium overhoop te halen en presentator Phillip Schofield te bespringen. Waarom? De muziek tijdens hun playback-act werd nogal lomp weggedraaid en vervolgens zette Schofield op bijdehante wijze zijn vraagtekens bij de muzikale importantie van Carter USM.

De hits van Carter en de tv-rel zorgden er in ieder geval voor dat half Engeland de band wilde zien spelen in 1992. De release van 1992 The Love Album had niet beter getimed kunnen worden. En er was ook nog zoiets als het Verdrag van Maastricht en de geboorte van de Europese Unie. Een slimme zet om dan je album 1992 The Love Album te noemen. Carter zat inmiddels niet meer bij Rough Trade maar huisde bij Chrysalis en dat leverde nieuwe marketingtechnieken op: het album werd gepresenteerd in de Europese hoofdstad Brussel en er werden spruitjes naar de pers gestuurd.

De populaire track After The Watershed stond verrassend genoeg niet op het album en dat had alles te maken met de passages die geleend waren van Ruby Tuesday van The Rolling Stones. Het nummer, toch een van Carters meest bekende en aansprekende hits, staat overigens wel op deze reissue. Is Wrestling Fixed was een voorbeeld van de eigenwijze manier van tekstschrijven van Jim Bob:

“Am I un H A P P why?
Does a new born baby cry?
Did Elvis really die?
And I said to myself,
Is wrestling fixed?”

Dankzij de hit The Only Living Boy In New Cross werd Carter een hele grote naam in 1992. Beats, gitaren, plat Engels en een memorabele en pakkende song; het was Carter ten voeten uit. Meer poppy zaagwerk kwam voorbij in Suppose You Gave A Funeral And Nobody Came, een songtitel die je niet meer vergat na ‘m voor ’t eerst gehoord of gelezen te hebben.

Carter bleef oog houden voor het kleine leed. Jim Bob was een fervent lezer van lokale kranten. In het stevige, maar aangrijpende While You Where Out zong hij:

“Yesterday they took away our bus stop
Today they’ll try and take our happy home
Tomorrow I’ll be burnt as a witch for playing punk rock
You picked a fine time to leave me on my own”

De band schaamde zich niet voor een staaltje onvervalste pathetiek aan het einde van het album: The Impossible Dream was de rustige afsluiter van een plaat die het zou schoppen tot nummer 1 van de albumlijst. Carter USM was een fenomeen. De band was hoofdact op Glastonbury dat jaar en dat was ondanks het succes toch best verrassend te noemen. De heren maakten het overigens wel waar voor een uitgelaten massa. The Impossible Dream was toch niet zo onmogelijk, alhoewel de populariteit van Carter USM vanaf 1993 in rap tempo afnam. De gitaren van Oasis, Elastica en Suede en de gevatte pop van Blur en Pulp namen het over. Carter USM bracht tussen 1993 en 1999 nog vier albums uit maar de piekjaren waren voor eens en voor altijd voorbij. De band kan nog altijd op veel sympathie rekenen al zullen Jim Bob en Fruit wel genoegen moeten nemen met een kleine paragraaf in de Britse muziekgeschiedenis.

De reissue van 1992 The Love Album komt met een bonus-cd vol B-kantjes, veelal covers van befaamde Britse tracks als Panic (The Smiths), Down In A Tubestation At Midnight (The Jam), This Is How It Feels (Inspiral Carpets), King Rocker (Generation X), Mannequin (Wire) en Another Brick In The Wall (Pink Floyd). Muzikaal niet verheffend, wél prima genietbaar en dus lekker material voor Britpopfeesten. Een ruime live-registratie uit 1992 van het Ierse Féile Festival maakt deze reissue compleet. Een lekkere en luidruchtige trip naar vervlogen tijden.

Tracklisting 1992 The Love Album:

CD1:

  1. 1993
  2. Is Wrestling Fixed
  3. The Only Living Boy In New Cross
  4. Suppose You Gave A Funeral And Nobody Came
  5. England
  6. Do Re Me So Far So Good
  7. After The Watershed
  8. Look Mum, No Hands
  9. While You Were Out
  10. Skywest And Crooked
  11. The Impossible Dream

CD2:

  1. The 90’s Revival
  2. A Nation Of Shoplifters
  3. This Is How It Feels
  4. Panic
  5. Watching The Big Apple Turn Over
  6. King Rocker
  7. Mannequin
  8. Down In The Tube Station At Midnight
  9. Turn On, Tune In And Switch Off
  10. When Thesauruses Ruled The Earth
  11. Bring On The Girls
  12. Another Brick In The Wall
  13. Look Mum, No Hands (Live At the Feile Festival, 31 July 1992)
  14. Anytime Anyplace Anywhere (Live At the Feile Festival, 31 July 1992)
  15. Sheriff Fatman (Live At the Feile Festival, 31 July 1992)
  16. A Prince In A Paupers Grave (Live At the Feile Festival, 31 July 1992)
  17. While You Were Out (Live At the Feile Festival, 31 July 1992)
  18. Shopper’s Paradise (Live At the Feile Festival, 31 July 1992)
  19. After The Watershed (Live At the Feile Festival, 31 July 1992)


  1. 1993
  2. Is Wrestling Fixed?
  3. The Only Living Boy In New Cross
  4. Suppose You Gave A Funeral And Nobody Came
  5. England
  6. Do Re Me, So Far So Good
  7. Look Mum, No Hands!
  8. While You Were Out
  9. Skywest And Crooked
  10. The Impossible Dream