×

Recensie

Rock

21 september 2021

Caleb Landry Jones

Gadzooks Vol. 1

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Sacred Bones

Gadzooks Vol. 1 Caleb Landry Jones Rock 3.5 Caleb Landry Jones – Gadzooks Vol. 1 Written in Music https://writteninmusic.com

Caleb Landry Jones is een in Garland geboren jonge kunstenaar die zijn zwaar gelovige Texaanse geboortegrond ontvlucht om naar het alsmaar in beweging zijnde Los Angeles te verhuizen. De aantrekkingskracht van het eeuwige sterrenstatus lonkt en dicht bij Hollywood probeert hij de aandacht van regisseurs en producers te trekken. Daar ontwikkelt de acteur zich tot een getalenteerde filmster. Het is niet niks als je dan op het filmfestival in Cannes voor beste acteur een award binnenhaalt. Het eerder dit jaar verschenen Nitram is het heftige autobiografische verhaal van Martin Bryant, die een bloedbad aanricht en 35 willekeurige slachtoffers vermoord. Caleb Landry Jones vertolkt op indrukwekkende wijze het personage van de ernstig labiele moordenaar en zet op zeer geloofwaardig wijze dit emotieloze individu neer.

Caleb Landry Jones heeft echter meerdere kwaliteiten en met de opbrengsten van zijn rollen financiert hij grotendeels zijn eerste The Mother Stone album waarmee hij naar de seventies David Bowie glamrock, de orkestrale The Beatles periode, en het psychedelische Pink Floyd werk teruggrijpt. Hij zou zich vroeger prima in The Factory kunnen scharen. Het hippe Andy Warhols kunstenaarscollectief, waar men onder invloed van verdovende middelen voor die 15 Minutes of Fame leeft en de mogelijkheid creëert om daar pakweg een aantal succesjaren aan vast te plakken. Caleb Landry Jones is zo’n eigenzinnig buitenbeentje die zich niet zozeer tegen de b(r)oze buitenwereld afzet maar hier wel zijn eigen draai aangeeft. Een jaar na zijn debuutplaat maakt hij tijd vrij om met de opvolger van The Mother Stone aan de slag te gaan en brengt hij nu het muzikale Gadzooks Vol. 1 scrapbook uit. Gestoord verknipt maatwerk met dezelfde chaotische manische gekte. Compromisloos en onbeheersbaar in een door de filmwereld fictief scheppende live fast die young maatschappij.

Schizofrene meervoudige gestoorde persoonlijkheden in een negental albumtracks vastgelegd. Yesterday Will Come kan met gemak als een zwart geblakerd dagboekverslag van het verloren in drugs consumerende The Lost Weekend periode van John Lennon doorgaan. Caleb Landry Jones kruipt bangelijk overtuigend in de huid van deze grootheid en het is beangstigend hoe dicht hij de stem van deze unieke vocalist benadert. California stigmatiseert zichzelf met de treurnis van een Ennio Morricone spaghettiwestern mondharmonica. De ondersteunende The Loon clip is een waar slachtveld aan hallucinerende ambities. Een realistische karaktermoord van The Joker in zwaar vervormde kleurrijke dwaasheden.

Het verval van kermisattractie Hollywood in mythologische Titanic wrakstukken waar film en muziek als muterende bastaardbroeders aan elkander verstrengeld raken. De finale is het caleidoscoop labyrint van doorzichtige weerspiegeling in het onnavolgbare This Won’t Come Back eindwerkstuk. Een twintig minuten durende geluidscollage van opgespaard restmateriaal. Goedkoop vermaak versus verborgen genialiteit. Indrukwekkend onnavolgbaar. Een rariteiten kabinet van uitgestoten psychoten en aan lager wal rakende filmsterren die aan de verlokkingen van de parallel lopende vernietigingsdrang van de stad der (doods) engelen ten onder gaan. Gadzooks Vol. 1 is de vastlopende soundtrack van het afbrokkelende gemarkeerde Hollywood Sign die spookachtig de decadente jaren zeventig inluidt en welke door een digitale 3D printer in het heden geplaatst wordt.



  1. Never Wet
  2. Yesterday Will Come
  3. The Loon
  4. Bogie
  5. Gloria
  6. California
  7. For a Short Time
  8. A Slice of Dream
  9. This Won't Come Back