×

Recensie

Electronic

12 augustus 2020

BRONSON

BRONSON

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Ninja Tune

BRONSON BRONSON Electronic 3.5 BRONSON – BRONSON Written in Music https://writteninmusic.com

Nadat het uit Washington afkomstige dance georiënteerde duo Harrison Mills en Clayton Knight in 2012 onder de schuilnaam Odesza de wereld wakker schudde met hun futuristische grootschalige droomsound op het overdonderende Summer’s Gone gaat het heel erg snel. Vanaf het radiovriendelijke In Return staan artiesten trappelend in de rij om hun medewerking te verlenen aan de zeer relaxte dansbare albums waarmee ze het clubcircuit veroveren.

De interesse wordt tevens gewekt bij de Australische deephouse producer Golden Features, die Falls van A Moment Apart onder handen neemt en er een geslaagde remix van maakt. Voor de buitenwereld lijkt het erop dat dit een eenmalige samenwerking betreft, maar achter de schermen wordt er vanaf 2018 in alle stilte gewerkt aan Bronson.

Bronson is de overtreffende trap van het commerciële geluid van Odesza waar ze het publiek kennis mee hebben laten maken. Foundation vindt zijn oorsprong in de psychedelische jaren zeventig progressieve rocksound van Pink Floyd. Steeds harder nemen de oorverdovende beats het over om uiteindelijk het prehistorische muziekmonster te verzwelgen.

Ondanks de duistere sfeer zitten de eerstvolgende tracks nog duidelijk in het verlengde van Odesza. Gastzangeres Laura Bettinson van popband Ultraísta voegt een heerlijke hittegolf toe aan Heart Attack. Ook Gallant weet met zijn hitgevoelige zang een eigen gouden randje aan de single Know Me toe te voegen.

Het aardedonkere Bline gaat al een stukje dieper de duisternis in, maar het is wachten tot dat halverwege die donkere technowolken het in Vaults definitief overnemen. Dit sleutelnummer vormt als eerste single de poort naar het meer industriële vervolg.

En dan wordt het pas echt interessant. Je stapt de futuristische Stargate binnen en beland in een paralelwereld die bewoond wordt door roestende percussie die zo van de schroothoop lijken te komen, omlijst door in een ver stadium gemuteerde zangpartijen.

Tense is beangstigend en slopend, heftige bestuurde beats vallen als ruimteschepen in een vintage Atari computerspel je gehoor aan. Heerlijke tegendraadse toekomstgerichte orgelpartijen geven dit drie minuten durend schouwspel nog meer kracht.

Heel eventjes zijn daar die eighties new wave discobal glinsteringen in het rustgevende Call Out, om vervolgens definitief verzwolgen te worden door het langzaam vernietigende huilende synth explosies in Contact. Het loeizware Keep Moving wordt onder genot van de dreigende vocalen getransformeerd tot een nachtelijke clubklassieker, die zeker in de latere nineties goed zou scoren.

Dit alles in dienst staande voor het overweldigende eindspel in het universele Dawn waar Orlando Tobias Edward Higginbottom als zijn alter-ego Totally Enormous Extinct Dinosaurs geïntroduceerd wordt en Bronson weer down to earth belandt. Hiermee is de cirkel rond en zitten we weer dichtbij de sound waarmee de plaat begint.

Bronson is een geslaagde samenwerking tussen Odesza en Golden Features, welke vooral tijdens het tweede gedeelte van de plaat zeer boeiende resultaten oplevert. De rest sluit net iets wat teveel aan bij het bekende geluid van Odesza.



  1. Foundation
  2. Heart Attack
  3. Bline
  4. Know Me
  5. Vaults
  6. Tense
  7. Call Out
  8. Contact
  9. Keep Moving
  10. Dawn