Boudewijn de Groot, Henny Vrienten, George Kooymans
Vreemde Kostgangers
Samen spelen op de vijfenzestigste verjaardag van Caesar Zuiderwijk. Dat was wat later bleek het vertrekpunt te zijn voor de drie grootmeesters om met elkaar het theater in te gaan. De drie kozen daarbij niet voor de makkelijkste weg. Het was niet een glorietocht met hun grootste successen hoog in het vaandel. De drie hadden nieuwe nummers geschreven die ze in het programma brachten, vóór de pauze. Ja, na de pauze was er wel aandacht voor eerder werk, maar ook daarbij werd er niet gekozen voor de meest voor de hand liggende of grootste hits. Ook na de pauze was de keuze gericht op repertoire dat profiteerde van de samenstelling van het drietal, de combinatie van de stemmen en hun muzikale vaardigheden op de instrumenten.
De nieuwe liedjes verdienden het om in een studio-omgeving vereeuwigd te worden. Het resultaat is een gloedvol album geworden dat dan weer als een gretige rivier kolkt, dan weer door het landschap meandert waarbij de natuurlijke omgeving steeds wordt ingekleurd door het smaakvolle, dan weer rockende en meestentijds elektrische gitaarspel van George, de altijd ronkende bas van Henny en de vriendelijke akoestische gitaar van Boudewijn met steeds de stemmen van de mannen als bakens. Dan weer met een van de stemmen centraal als leadzanger, vaak ook in schitterend gevonden en zeker zo fraai uitgevoerde samenzang van de drie mannen. Het album weet zich gekroond in een ontiegelijke spelvreugde. Het hoesje van de langspeler vermeldt niet voor niets “Opgenomen voor een select publiek tijdens 2 sessies in de Wisseloord Studio 1 op 20 december 2016”. Opener Ik Ben Op Weg laat horen dat rock niet stopt na 65.
George Kooymans neemt het voortouw bij de zang in het eerste nummer op dit Nederlandstalige album. De liefhebbers van zijn zang bij Golden Earring weten al dat de stem van George de kracht, emotie en de melodie heeft om nummers te maken. Hoewel Nederlandstalig misschien niet de voor de hand liggende keuze lijkt voor de man die Another 45 Miles en Weekend Love met zijn stem wist te verzilveren, is het evenzeer verfrissend George in het Nederlands te horen zingen. We horen George op meerdere nummers de leadzang voor zijn rekening nemen. Het is mooi te constateren dat hij met zijn stem in het Nederlands nog meer uiting lijkt te geven aan de emotie die bij een nummer hoort. Bij Zoete Woede legt hij dat zowel in zijn stem als in zijn intense gitaarspel. Het vuur van de rock stroomt als vanouds door zijn aderen. Zelfs van een nummer met de actuele en tegelijk nostalgische naam Touwtje Uit De Deur maakt George een uptempo rocker.
Tegelijk kunnen de mannen even goed liedjes maken die heerlijk weten te meanderen en waar hun samenzang klinkt als een ode aan het leven. De Roeiboot En Ik, Hoop en Vergeet De Pijn zijn nummers die maken dat het landschap ook zijn muzikale rust- en meanderpunten kent. Heerlijk meegevoerd worden op de stemmen van Boudewijn of Henny, dan weer smullend van de samenzang van de drie mannen. En steeds, steeds is er de fraaie muzikale achtergrond. Zorgvuldig gespeeld door de grijze eminenties die zich op dit album geruggensteund weten door Tijn Smit op toetsen en koorzang en Martijn Bosman, op slagwerk en koorzang.
Een album dat in de winter werd opgenomen en dat zo levensvreugde brengt, met tegelijkertijd het delen van een schat aan levenservaring, niet allemaal verhalend van rozengeur en maneschijn, kondigt met zijn komst eveneens de lente aan. Het is een album geworden dat speelsheid en mooie taal koppelt aan fraaie liedjes, een album dat je laat genieten van wat deze grootmeesters met elkaar voor elkaar hebben gekregen. Boudewijn, Henny en George laten met dit album een frisse lentebries waaien door het landschap van de Nederpop. Het is volop genieten met deze Vreemde Kostgangers.
Tracklisting Vreemde Kostgangers:
- Ik Ben Op Weg
- De Roeiboot En Ik
- Hoop
- Scheiding
- Zoete Woede
- Vergeet De Pijn
- Horizon
- Touwtje Uit De Deur
- Zwijg En Luister
- De Roxy
- Insomnia
- Paulus Potterlaan
- Een Vreemd Gevoel
- Nat