Bob Dylan – 1965-1966 – The Cutting Edge (Bootleg Series
1965-1966 - The Cutting Edge (Bootleg Series vol.12)
De uitzinnige Bootleg-serie van Bob Dylan wordt met 1965-1966 – The Cutting Edge prachtig uitgebreid. De periode 65-66 met albums als Bringing It All Back Home, Highway 61 Revisited en Blonde On Blonde is één van de meest fascinerende periodes uit het de carrière van Dylan.
Het blijft fascinerend om al die studio-opnamen van Dylan op rij te horen. Natuurlijk waren er die vermaarde bootlegs zoals The Great White Yonder waarop al heel veel studio outtakes en live opnamen uit deze bewuste periode te horen waren maar zo volledig als The Bootleg Series, en al helemaal die 19 CD-versie, is die natuurlijk niet. Natuurlijk komt dat doordat archiefbewaarder Steve Berkowitz (de grote man achter deze Legacy serie – hij beheert ook de prachtige archieven van Miles Davis) maar in deze zeker ook Jeff Rosen, Dylans manager voor 25 jaar. De mannen hebben alle opnamen zorgvuldig beluisterd en op orde gebracht.
Bringing It All Back Home, Highway 61 Revisited en Blonde On Blonde waren de eerste drie elektrische albums die Bob Dylan uitbracht en alleen daarom al van onschatbare waarde. De man schreef en nam deze albums in de niet te bevatten korte periode van januari 1965 en februari 1966 op. Met recht een muzikale explosie die als wellicht de meest interessante muzikale en creatieve periode van Dylan gezien kan worden. De lijst van songs die vanuit deze periode legendarisch zijn geworden is oneindig. Om er gewoon maar even een paar te noemen: Visions Of Johanna, Like A Rolling Stone, Subterranean Homesick Blues, Mister Tambourine Man, It’s All Over Now, Baby Blue en Just Like A Woman.
De opnamen werden gemaakt met geweldige muzikanten. Van Al Cooper op orgel tot aan Rick Danko op bas, Robbie Robertson (dit is nog pre The Band) en Mike Bloomfield op gitaar. Er zijn heel veel verrassingen op deze Bootleg Series te horen. Zo zijn er opnamen van Mr. Tambourine Man met bas en drums ver voordat The Byrds er een heel dikke wereldhit mee scoorden en er wordt ook duidelijk dat Blonde On Blonde een flink wat heftiger eerste versie had voordat Dylan er met Nashville muzikanten mee aan de slag ging. De behoorlijk wat snellere versie van Visons Of Johanna laat dat wel heel mooi horen.
Alle songs, hoe vaak soms ook achter elkaar in de studio opgenomen om uiteindelijk de mooiste of meest geslaagde versie op het album te zetten, maken indruk. Zelfs 20 keer Like A Rolling Stone zoals op CD3. Je hoort de song groeien naar een optimale, indrukwekkende vorm. Je hoort tegelijkertijd het allermoeilijkste; om precies juist die opname op de plaat te zetten die alles in zich heeft. Het werd uiteindelijk versie 4 die op Highway 61 Revisited kwam. En zo kunnen we zes CD’s doorgaan. De box is ook een ode aan de in augustus van dit jaar overleden producer Bob Johnston, de man die Highway 61 Revisited en Blonde On Blonde zo’n geweldige sound mee gaf.
Het blijft een bizar fenomeen dat deze opnamen zoveel meer duidelijkheid over Dylan geven. Misschien zelfs het idee zouden geven dat het wel heel lang duurde voordat hij een song zo kreeg als hij het echt wilde. Het zou zelfs wat magie weg kunnen halen. Dat dit juist niet zo is, dat zelfs het tegenovergestelde wordt bewezen, maakt deze Bootleg Series zo verschrikkelijk interessant en gedenkwaardig.
De mooiste versie van dit deel in de Bootleg Series is de 6 CD-versie. Prachtig vormgegeven en naast de albums met een prachtig boek bijgesloten. De 18 CD-versie is niet een klein beetje veel te veel.
Tracklisting 1965-1966 – The Cutting Edge (Bootleg Series vol.12):
CD1:
- Love Minus Zero/No Limit – Take 1 (1/13/1965) acoustic, incomplete
- Love Minus Zero/No Limit – Take 2 (1/13/1965) acoustic
- Love Minus Zero/No Limit – Take 3 remake (1/13/1965) acoustic
- Love Minus Zero/No Limit – Take 1 remake (1/14/1965) electric
- I’ll Keep It with Mine – Take 1 (1/13/1965) piano demo, previously released on Biograph, 1985
- It’s All Over Now, Baby Blue – Take 1 (1/13/1965) solo acoustic, previously released on The Bootleg Series, Vol. 7, 2005
- Bob Dylan’s 115th Dream – Take 1 (1/13/1965) acoustic, incomplete
- Bob Dylan’s 115th Dream – Take 2 (1/13/1965) acoustic
- She Belongs to Me – Take 1 (1/13/1965) solo acoustic
- She Belongs to Me – Take 2 Remake (1/13/1965) acoustic
- She Belongs to Me – Take 1 Remake (1/14/1965) electric
- Subterranean Homesick Blues – Take 1 (1/13/1965) solo acoustic, previously released on The Bootleg Series, Vol. 1-3, 1991
- Subterranean Homesick Blues – Take 1 remake (1/14/1965) electric
- Outlaw Blues – Take 1 (1/13/1965) solo acoustic
- Outlaw Blues – Take 2 Remake (1/13/1965) electric
- On the Road Again – Take 1 (1/13/1965) solo acoustic
- On the Road Again – Take 4 (1/14/1965) electric
- On the Road Again – Take 1 remake (1/15/1965) electric
- On the Road Again – Take 7 remake (1/15/1965) electric
- Farewell, Angelina – Take 1 (1/13/1965) solo acoustic, previously released The Bootleg Series, Vol. 1-3, 1991
- If You Gotta Go, Go Now – Take 1 (1/13/1965) solo acoustic
- If You Gotta Go, Go Now – Take 2 (1/15/1965) electric
- You Don’t Have to Do That – Take 1 (1/13/1965) solo acoustic, incomplete
CD2:
- California – Take 1 (1/13/1965) solo acoustic
- It’s Alright, Ma (I’m Only Bleeding) – Take 1 (1/15/1965) acoustic, demo
- Mr. Tambourine Man – Takes 1 – 2 (1/15/1965) incomplete, with band
- Mr. Tambourine Man – Take 3 (1/15/1965) incomplete, with band
- It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry – Take 1 (6/15/1965)
- It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry – Take 8 (6/15/1965)
- It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry – Take 3 (7/29/1965)
- It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry – Take 3 remake (7/29/65)
- Sitting on a Barbed Wire Fence – Take 2 (6/15/1965)
- Tombstone Blues – Take 1 (7/29/1965)
- Tombstone Blues – Take 9 (7/29/1965) previously released on The Bootleg Series, vol. 7, 2005
- Positively 4th Street – Takes 1-3 (7/29/1965)
- Positively 4th Street – Take 4 (7/29/1965)
- Positively 4th Street – Take 5 (7/29/1965)
- Desolation Row – Take 1 (8/4/1965)
- Desolation Row – Take 2 (8/4/1965) piano demo
- Desolation Row – Take 5 remake (8/2/1965)
- From a Buick 6 – Take 1 (7/30/1965)
- From a Buick 6 – Take 4 (7/30/1965) released in error on first pressing of Highway 61 Revisited, 1965
CD3:
- Like a Rolling Stone – Take 1-3 (6/15/1965)
- Like a Rolling Stone – Take 4 (6/15/1965)
- Like a Rolling Stone – Take 5 (6/15/1965)
- Like a Rolling Stone – Rehearsal (6/16/1965)
- Like a Rolling Stone – Take 1 (6/16/1965)
- Like a Rolling Stone – Takes 2-3 (6/16/1965)
- Like a Rolling Stone – Take 4 (6/16/1965) released on Highway 61 Revisited, 1965
- Like a Rolling Stone – Take 5 (6/16/1965)
- Like a Rolling Stone – Take 6 (6/16/1965)
- Like a Rolling Stone -Take 8 (6/16/1965)
- Like a Rolling Stone – Takes 9-10 (6/16/1965)
- Like a Rolling Stone – Take 11 (6/16/1965)
- Like a Rolling Stone – Take 12 (6/16/1965)
- Like a Rolling Stone – Take 13 (6/16/1965)
- Like a Rolling Stone – Take 14 (6/16/1965)
- Like a Rolling Stone – Take 15 (6/16/1965)
- Like a Rolling Stone – Master take – lead guitar isolated track
- Like a Rolling Stone – Master take – vocal and guitar isolated track
- Like a Rolling Stone – Mast take – drums and organ isolated track
- Like a Rolling Stone – Master take – piano and bass isolated track
CD4:
- Can You Please Crawl Out Your Window – Take 1 (7/30/1965)
- Can You Please Crawl Out Your Window – Take 17 (7/30/1965 released in error the first pressing of Positively 4th Street single
- Highway 61 Revisited – Take 3 (8/2/1965)
- Highway 61 Revisited – Take 5 (8/2/1965)
- Highway 61 Revisited – Take 7 (8/2/1965)
- Just Like Tom Thumb’s Blues – Take 1 (8/2/1965)
- Just Like Tom Thumb’s Blues – Take 3 (8/2/1965)
- Just Like Tom Thumb’s blues – Take 13 (8/2/1965)
- Queen Jane Approximately – Take 2 (8/2/1965)
- Queen Jane Approximately – Take 5 (8/2/1965)
- Ballad of a Thin Man – Take 2 (8/2/1965) incomplete
- Medicine Sunday – Take 1 (10/5/1965)
- Jet Pilot – Take 1 (10/5/1965) Previously released on Biograph, 1985
- I Wanna Be Your Lover – Take 1 (10/5/1965)
- I Wanna Be Your Lover – Take 6 (10/5/1965)
- Unknown Instrumental – Take 2 (10/5/1965)
- Can You Please Crawl Out Your Window – Takes 5-6 (11/30/1965)
- Visions of Johanna – Take 1 (11/30/1965)
- Visions of Johanna – Take 5 (11/30/1965)
CD5:
- Visions of Johanna – Take 7 (11/30/1965)
- Visions of Johanna – Take 8 (11/30/1965) previously released on The Bootleg Series, Vol. 7, 2005
- Visions of Johanna – Take 14 (11/30/1965)
- She’s Your Lover Now – Take 1 (1/21/1966)
- She’s Your Lover Now – Take 6 (1/21/1966)
- She’s Your Lover Now – Take 15 (1/21/1966) previously released on The Bootleg Series, Vol. 1-3, 1991
- She’s Your Lover Now – Take 16 (1/21/1966) solo piano
- One of Us Must Know (Sooner or Later) – Take 2 (1/25/1966)
- One of Us Must Know (Sooner or Later) – Take 4 (1/25/1966)
- One of Us Must Know (Sooner or Later) – Take 19 (1/25/1966)
- Lunatic Princess – Take 1 (1/27/1966)
- Fourth Time Around – Take 11 (2/14/1966)
- Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 3 (2/14/1966)
- Leopard-Skin Pill-Box Hat – Take 8 (2/14/1966)
CD6:
- Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again – Take 1 (2/17/1966)
- Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again – Rehearsal (2/17/1966)
- Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again – Take 5 (2/17/1966) previously released on The Bootleg Series, Vol. 7, 2005
- Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again – Take 13 (2/17/1966)
- Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again – Take 14 (2/17/1966)
- Absolutely Sweet Marie – Take 1 (3/7/1966)
- Just Like a Woman – Take 1 (3/8/1966)
- Just Like a Woman – Take 4 (3/8/1966)
- Just Like a Woman – Take 8 (3/8/1966)
- Pledging My Time – Take 1 (3/8/1966)
- Most Likely You Go Your Way (And I’ll Go Mine) – Take 1 (3/9/1966)
- Temporary Like Achilles – Take 3 (3/9/1966)
- Obviously 5 Believers – Take 3 (3/10/1966)
- I Want You – Take 4 (3/10/1966)
- Sad-Eyed Lady of the Lowlands – Take 1 – (2/16/1966)