×

Recensie

Jazz

20 juni 2018

Binker and Moses

Alive In The East?

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Gearbox Records

Alive In The East? Binker and Moses Jazz 4 Binker and Moses – Alive In The East? Written in Music https://writteninmusic.com

De Londonse jazzscene blijft op driftkoers. Een van de bands die daarin een prominente rol spelen is het duo Binker (Golding) and Moses (Boyd). Zij brengen nu een live elpee uit Alive In The East? geheten, waarmee ze het terecht veelgeprezen dubbelalbum Journey Of The Mountain Of Forever (hoog in onze 2017 jaarlijst!) en hun vermaarde liveoptredens opvolgen. Drie kwartier livemuziek waarbij het duo samenwerkt met een illustere hoop gasten zoals Yussef Dayes op drums/percussie, free jazz legende Evan Parker (tenor- en sopraansax), trompettist Byron Wallen en tenslotte harpiste Tory Handsley die allen meespeelden op het Journey album.

Het begint gelijk met een korte, maar brutale uppercut in de vorm van The Birth Of Light. De drumkits ratelen dat het een lieve lust is, iets dat ook verder doorheen het hele album een van de wezenlijke elementen blijkt te zijn. Je voelt instinctmatig de connectie met het Journey album, al gaat het een wat andere richting uit. Het duo lijkt vooral te genieten van de spontaneïteit, van de enorme vrijheid om ook live verder te onderzoeken welke richtingen het uit kan gaan.

Enerzijds is er die broeierige, zweterige percussieve drive, anderzijds is er het zoete van die zwoele saxofoons. Die mix is onweerstaanbaar, net als het erg frisse concept waarmee het duo de zalen in trekt. Aanstekelijk, zo kan je hun spirituele, grens doorbrekende jazz beschrijven. Al is dat ergens een onderschatting. Deze groep zoekt nadrukkelijk nieuw terrein op door de traditie (Coltrane, Rollins, Charles Lloyd,..) niet overboord te gooien, maar net te herwerken.

Neem de dik acht minuten durende spektakeljazz van How Land Learnt To Be die alle uithoeken van de wereld verkent. Vrijheid, blijheid. De band wentelt zich in de grooves, in de zelf verworven creatieve vrijheid en laat alle remmen los. Tussendoor merk je hoe er soms behoorlijk eigenzinnige muzikale landschapjes zoals The River’s Tale, deze keer versterkt door de harp van harpiste Handsley, worden gecreeerd. Daarin hoor je de ervaring van het samenspel.

Minstens zo belangrijk is het verhalende luik. Dat haal je onder meer uit de titels van sommige composities zoals o.a. de schurende, furieuze scheuten freejazz in het intense How Fire Was Made en het korte experiment van How Air Learnt To Move. Vuur, lucht, al de elementen moeten er echt aan geloven.

Kant twee dan maar. Met live applaus. Neem het briljante Children Of The Blacks, een van de vele hoogtepunten op dit album. Nog zo’n opzwepende compositie waarin net als Mishkaku’s Tale die hang naar vrijheid en improvisatie zalig weerklinkt. Het tekent ook sterk de sfeer van het album: vrijbuiters, schavuiten die alles eraan doen om hun muziek ook live alles te geven. Full force, buzze geven. Alles kapot. Goed dan ook dat er evenwicht is : zo voelt The Discovery Of Human Flesh eerder chaotisch en onheilspellend aan. Net dat maakt dit livealbum ook zo goed. De jongens komen uit London, maar hun sound is universeel. Knappe live elpee, een mooi afgerond verhaal (de jongens gaan full circle met respectievelijk verwijzingen naar leven en dood) waarmee ze duidelijk maken dat ze onderhand klaar zijn om hun veroveringstocht wereldwijd verder te zetten.



  1. The Birth Of Light [Live]
  2. How Land Learnt To Be Still [Live]
  3. The River's Tale [Live]
  4. How Fire Was Made [Live]
  5. How Air Learnt To Move [Live]
  6. Children Of The Ultra Blacks [Live]
  7. Mishkaku's Tale [Live]
  8. The Discovery Of Human Flesh [Live]
  9. Beyond The Edge [Live]
  10. The Death Of Light [Live]