×

Recensie

Jazz

03 maart 2022

Binker and Moses

Feeding The Machine

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: Gearbox Records

Feeding The Machine Binker and Moses Jazz 4.5 Binker and Moses – Feeding The Machine Written in Music https://writteninmusic.com

Vijf jaar na het meesterlijke Journey To The Mountain Of Forever in 2017, een album dat de opkomst van de Britse jazz weergaloos in kaart bracht, brengen saxofonist Binker Golding en drummer Moses Boyd dan eindelijk een opvolger uit: Feeding The Machine. Een wederom vernieuwend meesterstuk.

Waar het duo in 2015 debuteerde met het onvolprezen Dem Ones was het de dubbelaar Journey To The Mountain Of Forever die de (mede) aanjager was van die prachtige golf aan Brits jazztalent dat zich in die jaren openbaarde. Journey belandde moeiteloos in onze jaarlijst en zeker ook omdat de optredens die op Journey volgden zo ongelooflijk opwindend waren.

Met de twee overweldigend goede livealbums Alive In The East? (2018) en Escape The Flames (2020) werden die liveoptredens groots gevierd. Golding en Moses maakten vervolgens na het drukke toeren op hun eerste albums tijd voor eigen projecten. Goldings fabuleuze Abstractions Of Reality Past And Incredible Feathers en Moses’ al net zo fantastische en progressieve album Dark Matter bleken tijdloze meesterstukken op eigen kracht.

Het kon niet uitblijven dat de mannen, met verfriste muzikale geesten, elkaar toch weer zouden vinden. Feeding The Machine laat een duo horen dat muzikaal weer volledig in het diepe springt en daar, gedreven door hun fascinerende chemie, met hun allerbeste album tot nu toe uitkomt. Feeding The Machine is super uitdagend, opwindend, avontuurlijk en intrigerend.

Bizar eigenlijk dat maar twee muzikanten een sound maken die meer imponeert dan hele bands bij elkaar. Golding en Boyd hebben met z’n tweeën een jazzsound uitgevonden die boven alles uitstijgt. Net als bij Journey To The Mountain Of Forever hebben de mannen de muzikale lat bij Feeding The Machine net zo hoog gelegd. De stukken zijn wederom langgerekt, geven veel ruimte voor introspectie en spiritualiteit met oosterse sferen, en worden steeds weer machtig opgetrokken.

Golding en Boyd namen voor de opnamen van hun derde studioalbum vriend Max Luthert mee de Real World Sudio’s (de studio’s ooit opgezet door Peter Gabriel in Bath) in om loops en elektronica als extra lagen aan de vrije composities aan te brengen. En dat pakt uitzonderlijk goed uit. Zijn bijdragen maken de vrije composities nog indringender. Mede doordat Golding met veel effecten speelt en zowel op een zalige atmosferische sound tript als dat hij zijn trompet laat dubbelen en trippelen.

Zowel Golding als Boyd zijn ongelooflijk goede muzikanten. Zonder terughoudendheid bouwen ze onverschrokken aan hun avontuurlijke composities. Weerbarstig, rauw, puur en vrij halen ze het allerbeste uit elkaar naar boven en schieten hun composities steeds weer naar baanbrekende wereldklasse uit.

Gelijk met de op een drone gedreven openingstrack Asynchronous weet je wat je de afgelopen vijf jaar gemist hebt. De langgerekte track bouwt vanuit een introspectieve sfeer groots uit waar het machtige saxspel van Golding, al jaren een van de meest interessante saxofonisten binnen de jazz, je volledig de compositie inzuigt. Zijn spel is imposant, geladen, uitdagend en vol emotie.

Boyd is de meesterdrummer die immer uitprobeert en uitdaagt en steeds maar weer beter en beter wordt. Onvoorspelbaar, ritmisch onnavolgbaar en al net zo vol op avontuur spelend als Golding trekken ze die openingstrack samen gelijk naar fascinerende hoogte. Een openingstrack die je gelijk al niet meer loslaat en de opmaak blijkt tot een uitermate boeiend album.

Feeding The Machine telt maar 6 tracks en er wordt, het wat kortere maar al net zo indrukwekkende Active-Multiple-Fetish-Overlord daargelaten, ruim de tijd genomen om in fraaie sferen de stukken vrij op en uit te bouwen. De tracks klinken broeierig, intrigerend en wonderlijk fraai tegelijk, emotioneel vervoerend.

Luthert voedt de composities met een warme gloed en vervreemdende elektronische  verbindingen. Net als Golding en Boyd is zijn muzikale geest vrij en bereid te verrassen, zijn bijdragen aan de composities zijn immer experimenteel en avontuurlijk en hij duikt samen met Golding en Boyd net zo gemakkelijk de minimal en ambient in als dat hij de robuust opgetrokken stukken staande houdt. Hij is de wonderlijke aanvulling die met soms maar heel weinig net wel datgene toevoegt wat de compositie nog weer verder optrekt.

Accelerometer mag het prijsstuk van de nieuwe plaat genoemd worden, waarin de drie-eenheid die het duo tegenwoordig dus is, in de volle overdrive gaat. Wat een fantastische, heerlijk geestverruimende, tracks is dat zeg! Echt alles wat deze mannen zo bijzonder maakt zit erin. Een track die bruist van de energie en emoties. Dat zal live een absolute knaller gaan worden.

Nooit verwacht ook dat de mannen met een stuk als After The Mach zouden aankomen. Na fascinerend atmosferische start komt de track op stoom als Boyd zijn magische drumklappen over de dronesound van Luthert gooit en Golding opstuwt om zijn melancholische start naar uitermate opwindend spel door te duwen. De zeer fraaie albumafsluiter Because Becaus krijgt eenzelfde uitzonderlijke benadering en trekt wederom majestueus, in haast oosterse sferen, op.

Feeding The Machine werd verrassend genoeg geproduceerd door legendarische (pop/rock) producer Huhg Padgham (The Police, Frank Zappa, XTC, Split Enz) die maar weinig ervaring met jazz had en misschien juist wel daardoor de aangewezen man was. Hij snapt uitstekend wat een goede sound inhoudt en hoe je de spanning tussen de muzikanten vast moet leggen. De plaat spat werkelijk uit de groeven.

Dat Feeding The Machine een zeer opwindende plaat is mag duidelijk zijn. De jaren uit elkaar, het even op eigen projecten storten, heeft de begeestering en energie weer zo hard opgeladen dat een nieuw meesterwerk tot stand is gekomen. Feeding The Machine is een magistrale jazzplaat.



  1. Asynchronous Intervals
  2. Active-Multiple-Fetish-Overlord
  3. Accelerometer Overdose
  4. Feed Infinite
  5. After The Machine Settles
  6. Because Because