Billy & Bloomfish
Happy Incomplete
Zo’n twee decennia vullen de stemmen van Kathleen Vandenhoudt en Pascale Michiels elkaar aan, uiteenlopende muzikale projecten. About Queens of the Blues en Blue Angels illustreerden een gedeelde passie voor muziek van illustere bluestantes uit een ver verleden die met respectvolle hommages vereerd werden. Drie jaar geleden komen ze als Billy & Bloomfish met Ridin’ The Rods ook als songwriters naar buiten en onlangs werden Kathleen en Pascale nog bij The Infamous Roots Rielemans Family Orchestra gesignaleerd.
Happy Incomplete vertelt het persoonlijke verhaal in een avontuurlijke muzikale trip die de grenzen en raakpunten van blues, countryblues en folk aftast. De akoestische gitaar van Kathleen krijgt gezelschap van een resonator en de cirkelvormige ruan, een flink uit de kluiten gewassen Chinese mandoline, die Pascale op de coverfoto hanteert, zorgt voor de exotische noot.
De stemmen blijven de attractiepool in een duo dat zich kwetsbaar durft op te stellen. Met het groeien der jaren klinkt de spontane vocale wisselwerking harmonieuzer en intenser dan ooit in songwerk dat geenszins verbleekt bij de vergelijking met het werk van gereputeerde songstresses uit Americanaland, zoals een dromerig Crack in the Wall illustreert. De met fraaie fingerpicking gelardeerde titelsong, een perfecte soundtrack bij een desolaat woestijnlandschap. Met Broken Man belanden we in een wat uitgeleefde cantina, ergens in het grensgebied van Mexico, of blijven we toch in Diest, bevolkt met eenzame en door een genadeloze, alles veterende liefde gekwetste zielen, het blijft een universeel gevoel.
Sad Eyed- Woman is een oprechte ode aan de sista’s met een evenmin florissant liefdesverhaal. The Brighter Side is al een meer optimistisch getinte voorbode voor het ondertussen van de Rielemans Family concerten bekende Sing Bluebird Sing dat ook op album een aanstekelijk enthousiasme genereert.
Ook het van Tony Joe White afkomstige Out of The Rain klinkt vertrouwd, in navolging van de betreurde Etta James brengen Kathleen en Pascale een beklijvende, prachtig opgebouwde interpretatie waarin de soulvolle interactie in schaamteloos, rauwe emotionaliteit voluit uitgespeeld wordt. In een rechtvaardige wereld moet dit schijfje ook buiten de Lage Landen gekoesterd worden. De komende tour die zaterdag 27 januari in het Antwerpse Zuiderpershuis wordt ingezet is alvast een goede ‘start’.