Bianca DeLeon
Dangerous Endeavor
Bianca DeLeon is ondertussen aan haar vijfde werkstuk toe, onze interesse werd gewekt met haar uit 2016 daterende voorganger Love, Guns & Money, opgebouwd met verhalen uit het grensgebied met Mexico waar de Texaanse resideert. Een thema dat meer dan ooit actueel is, niet alleen in de titelsong Dangerous Endeavor komt dat thema aan bod. Het is een schrijnend relaas vanuit het oogpunt van een wanhopige vrouw die de Mexicaanse grens oversteekt. De aanleiding van die vlucht blijft in het ongewisse. De akoestische gitaar van DeLeon wordt mooi geflankeerd door de elektrische gitaar van John Immon die zowat de volledige instrumentatie invult.
In Thorns Of A Different Rose bepaald dat elektrisch snarenwerk samen met de viool van Fulvio Renzi het tempo. Die verfijnde vioolklanken van Renzi en Javier Chaparro blijven overigens prominent aanwezig in door weemoed getekende border ballades. Naast die song van Will Duddley is er een mooi aansluitende interpretatie van Hank Williams’ (I Heard That) Lonesome Whistle en het van Townes Van Zandt afkomstige White Freight Liner. Die roadsong passeert hier niet toevallig, Bianca zou tijdens haar wilde tienerjaren wel eens gesignaleerd zijn met de troubadour.
De acht overige song zijn persoonlijke verhalen die aan die onstuimigeperiode herinneren met een countrynesk Let’s Put The Dirty Back In Dancin’ en swingende rockabilly in het door Hilary Clair Adamson gezongen That Vintage ’67 Cadillac. Samen met emotioneel geladen songs zoals Has It Really Come To This, Hollow Victory en de piano ballade Sad Corners Of Her Eyes illustreren het overduidelijk, de zangers met de wat verweerde stembanden is nog lang niet uitgezongen.