×

Recensie

Roots

03 september 2020

Ben Bedford

Portraits

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: Cavalier Recordings

Portraits Ben Bedford Roots 3.5 Ben Bedford – Portraits Written in Music https://writteninmusic.com

Tot dusver was ik niet echt vertrouwd met het repertoire van Ben Bedford. De singer-songwriter leeft en werkt in Springfield, Illinois en zend van daaruit zijn songs de wereld in.Het zijn intrigerende schetsen van  Amerika en het leven van zijn bewoners in goede en kwade tijden, ondertussen al via een handvol langspelers te beluisteren. Het recente The Hermit’s Spyglass was voor mij de eerste kennismaking van de Trans Atlantische folk van met de getalenteerde troubadour. En dat is een gemiste kans, zo moet ik tot mijn schaamte bekennen nu ik Portraits beluister.

De eerste drie werkstukken bleven in Europa (te) lang een goed bewaard geheim dat nu onthuld wordt met Portraits, een fijne compilatie van het vroegere werk met tracks uit Lincoln’s Man, Land Of The Shadows en What We Lost. De titeltrack van het debuut Lincoln’s Man is een meeslepend verhaal dat je ruim acht minuten meevoert weet zoals in de overige tracks de aandacht van de luisteraar moeiteloos vast te houden. Er is niet alleen het geïnspireerde thema, de zang en gitaar van Bedford worden subtiel ondersteund door aanvullende gitaarpicking van Chas Williams, de cello of basgitaar van Ron de La Vega en sfeervolle percussie.

Dat zijn de muzikanten die opduiken in het eigenhandig door de recent bekroonde laureaat van de Kerrville New Folk Competion geselecteerde songwerk uit de periode 2005 tot 2012. Daarnaast duikt regelmatig fraaie harmonische zang van Kari, Bedfords vrouw, beluister even het weergaloze verstilde duet One Night at a Time. “I’m going back to find, something that I left behind in this fading photograph folded one too many times we didn’t know that we were poor, running laughing out the door I hear the corn was 8 feet high, in the fall of ’44. Sobere, trefzekere beschrijvingen van mensen en plaatsen, zoals de beginwoorden van het ontroerende What We Lost.

In enkele fragmenten horen we een elektrische gitaar, in John The Baptist  komt daar zelfs een hammondorgel bij. Bedford bouwt verder bouwt op de door Amerikaanse pioniers aangeboorde bronnen en vermengd historische gebeurtenissen gelardeerd met muzikale invloeden uit de Britse traditie. Het blijft in essentie luisterfolk, maar wel van de betere tijdloze soort.



  1. Lincoln's Man
  2. The Sangamon
  3. The Only Story
  4. What We Lost
  5. John The Baptist
  6. Guinevere Is Sleeping
  7. Twenty One
  8. Amelia
  9. Land Of The Shadows (For Emmett Till)
  10. Migrant Mother
  11. One Night At A Time
  12. Goodbye Jack