×

Recensie

Pop

24 februari 2022

Basia Bulat

The Garden

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Secret City

The Garden Basia Bulat Pop 4 Basia Bulat – The Garden Written in Music https://writteninmusic.com

Liedjes komen niet alleen in de studio tot ontplooiing, daar wordt dan wel de basis gelegd, maar de muzikale ontwikkeling is veelal een later traject. De luisteraar omhelst vervolgens de songs, etiketteert deze en geeft er een persoonlijk waardeoordeel aan. Ook artiesten blijven alsmaar in beweging en ontwikkeling, en zo kan een tekst een aantal jaar later een totaal andere betekenis hebben, zelfs intenser binnenkomen.

The Garden is de zesde studioplaat van de Canadese uit Toronto afkomstige singer-songwriter Basia Bulat. Het titelnummer The Garden verschijnt al zes jaar eerder op Good Advice en staat voor een nieuwe start, het verleden afsluiten en verder vooruit kijken. De bloemen hebben zich gehuisvest, het is nu zaak om deze voor het overwoekerende onkruid te behoeden. Het hoge gras is gemaaid, en het oude hek is ondertussen aan vervanging toe. Die nieuwe aanpak laat een volwassen zangeres horen, de gerijptheid overstemd de onschuld. Teruggesnoeid en kaler. De mijmerende toekomstdroom is vertrouwde realiteit geworden.

Basia Bulat wandelt overzichtelijk door haar nummers heen, consumeert ze hier en daar met de nodige extra liefde en rijke voedingsstoffen. Het is de kunst om de juiste tracks aan elkaar voor te stellen en te koppelen zodat er een overstemmend geheel ontstaat. De strijkers geven er een aangename herfsttint aan, ze laten het geheel in de dirigerende geluidsgolven van Mark Lawson zweven en meevoeren, een ervaringsdeskundige die in het verleden ook al de producerrol van Good Advice en Tall Tall Shadow op zich nam. Toch geeft het tevens een voltooid eindreis gevoel mee, als de melodieën aarden, vluchtig vervagen en uiteindelijk afsterven. Klaar voor een opkomende lente, waar de vertakkingen alsmaar in beweging blijven. Loslaten en opnieuw omarmen. Oud bruin en herboren groen. De folky vertellingen worden in een klassiek boekwerk gebundeld.

Het Infamous verwachtingspatroon is bijgesteld, natuurlijk ga je voor die 15 minuten van roem, de keuze om voor een dag de held te willen zijn. Tevredenstellende berusting vervangt het enthousiaste streven en verbreed de realiteitsvisie. Subjectieve jonge honden mentaliteit is opgeofferd voor wijze afstandige objectiviteit, levenservaringen rijker. De folky country van On My Own is dreigender qua opzet, de lege botten en omhullende vioolschaduwen vormen hier nu een griezelig afbreekbaar fundament; door de tijdsgeest aangetast. Opeens staat ze midden in de opkomende The Shore storm, en behoort het veilig gepast toekijken tot vastgelegde momentopnames.

The Garden blijft in beweging, seizoenen komen en verdwijnen weer. Een nieuw jaargetijde, een nieuwe periode. Een jaar wijzer en het herfstverval is bedekt door een koud opruimend winterlaagje. Oud zeer begraaft zichzelf om plaats te maken voor pril onwetendheid. De nachtelijke geheimen laten de langere dagen ontwaken. Deze levenscyclus herhaalt zichzelf in natuurlijke jaarringen en ouderdomsrimpels. Het groene gras aan de overkant is gemarkeerd door verwilderde gewassen, waar doorheen paddenstoelen hun sporen nalaten. Gevestigde songs werken aan een vertrouwd nageslacht. De woorden van Basia Bulat krijgen alleen maar meer betekenis door de warme, bijna moederlijke benadering, een erfenis die ze onbewust hier al haar dochter schenkt. The Garden is daardoor veel meer dan een bloemlezing uit eerder werk, en overstijgt het verzamelalbum begrip.



  1. The Garden
  2. Infamous
  3. Heart of My Own
  4. The Shore
  5. I Was a Daughter
  6. Go On
  7. Tall Tall Shadow
  8. The Pilgriming Vine
  9. Windflowers
  10. Fables
  11. Already Forgiven
  12. Love Is at the End of the World
  13. Lupins
  14. In the Name Of
  15. Are You in Love?
  16. Good Advice