×

Recensie

29 januari 2020

Barely Autumn

Day Trip to the Petting Zoo

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Popup

Day Trip to the Petting Zoo Barely Autumn Pop 4 Barely Autumn – Day Trip to the Petting Zoo Written in Music https://writteninmusic.com

Brusselaren Barely Autumn produceren op hun gelijk genaamde debuut nog sfeervolle herfststukjes, en sieren de tracks op met kastanjebruine tinten. Op hun tweede album Day Trip to the Petting Zoo kijken ze heel wat breder naar de wereld. Om te voorkomen dat ze geëtiketteerd worden als dromerige licht deprimerende navelstaarders, stoppen ze er direct de nodige verfrissing in. Deze is het beste terug te horen in de meer elektronische invalshoek. En geloof mij, dit is absoluut geen aanval op hun eersteling. Daarmee wisten ze terecht al iedereen te overrompelen. Dit is een staande ovatie voor een act die besluit om niet te profiteren van hun aangewoekerde succes, en een grote stap in een nieuwe richting durft te zetten.

Om de vergelijkingen met andere bands tegen te gaan, ruimt Nico Kennes al direct in opener Alix flink op en gooit er de retro stofzuiger doorheen. Het krijgt hierdoor een aangenaam shoegazer tintje. Om alle twijfel weg te nemen en nog meer te overtuigen laat hij de gitaar ook nog eens flink uit de bocht soleren. Zo, schoon schip gemaakt! Barely Autumn bevestigd met hun gloednieuwe tweede plaat dat ze wel degelijk een eigen geluid bezitten, en tot de top van de hedendaagse Belgische indie scene behoren.

Met een drumcomputer als basis zetten ze een klein gehouden intiem sfeertje neer met Crucified. Heerlijk hoe ze zich weten uit te leven met een stemvervormer en voorgeprogrammeerde blikkerige elektronische instrumenten. Werden deze lang geleden gebruikt vanwege het gebrek aan echte muzikanten, nu is het voornamelijk het nostalgische gevoel wat overheerst. En eigenlijk maakt het hierbij ook niks uit of de xylofoon uit een kastje komt, of dat Dirk Timmermans met zijn trompet daadwerkelijk in de studio staat. Er zit iets dreigends in verwerkt, wat het geheel alleen maar ten goede komt, langzaam kruipt het als een indringer steeds meer onder je huid. De doodse zang weet dit perfect te accentueren.

Grown weet de postpunk te mengen met meer toegankelijke vocalen, waardoor de kille grauwheid van de omlijsting toch iets levendigs krijgt, al zorgt het dynamische gitaargeweld van Robbe Malschaert daar ook wel voor. Die extra gitarist zorgt hoe dan ook voor een meer stevigere sound, ook in Abortion Coffee mag hij zich volledig uitleven, waardoor ze meer aansluiting lijken te zoeken met de gitaar gerichte indie sound uit de jaren negentig. Deze basis hoor je zeker ook terug in de zang van Tinder, al sluit die muzikale omlijsting weer sterk op de zware retro wave van Crucified aan.

Ingetogen wordt er met All There Is toegewerkt naar een hemelse krachtexplosie die zijn vervolg krijgt in het instrumentale Out Of Love And Out Of Shape waar juist de serene rust wordt opgezocht. Zelf ben ik geen voorstander van kinderkoortjes, maar hoe die hier door de samplermachine als gemalen vleesworst een soortgelijk beangstigend geluid oproepen heeft wel een mooie mysterieuze toevoegende waarde. Barely Autumn heeft het basispakket met Day Trip to the Petting Zoo flink uitgebreid, en vervolgt zijn kruistocht om meer zieltjes te winnen. Bijna herfst? In ieder geval nog lang geen zomer.



  1. Alix
  2. Crucified
  3. Grown
  4. Dream Vaporizer
  5. Abortion Coffee
  6. Tinder
  7. Petty
  8. Day Drinking
  9. All There Is
  10. Out of Love and Out of Shape