×

Recensie

Rock

24 februari 2021

Balthazar

Sand

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: PIAS

Sand Balthazar Rock 4 Balthazar – Sand Written in Music https://writteninmusic.com

De zandloper staat symbool voor de verstrijkende levensuren, en ondanks dat de tijd nu dreigt vast te lopen, stagneren de grove korrels niet en zoeken ze een kleine doorgang in het verstopt rakende 2021. Sand is tevens een nieuwe fase in het verhaal rondom de Gentse band Balthazar die de film noir discogroove van het broeierige Fever verruilen voor de rood pluche gevoeligheid van het bijna vrouwelijke Sand.

Ook hier speelt de naam die tot ruim een jaar terug voornamelijk aan een Mexicaans biertje gekoppeld was een grote rol. Corona, de vervelende spelbreker die vraagt naar nieuwe uitputtende creatieve invalshoeken. De onbewuste keuze die noodgedwongen ontstaat omdat men niet de gelegenheid heeft om gezamenlijk de studio te bezoeken, waardoor de muzikale thuisstudie voor innoverende impulsen moet zorgen. Een positie waarin Balthazar zich prima doorheen weet te worstelen. We hebben hier dus te maken met een band die altijd vooruit aan het kijken is, en de volgende zet al uitgebreid ingecalculeerd heeft.

Zand, als enkel fundamenteel bestanddeel technisch ongeschikt. In combinatie met andere bouwkundige elementen zo sterk en krachtig als beton, maar in vergelijkbare samenstellingen zo breekbaar en doorzichtig als glas. Zand, door Klaas Vaak gebruikt als slaapmiddel, een dromerige roes waarin je heerlijk kan wegglijden. Maar ook bedrieglijk en verraderlijk als drijfzand, terwijl aan de oppervlak nergens het gevaar toe lijkt te loeren. Het zou te kort door de bocht zijn om Sand hiermee samen te vatten, de kern wordt echter zeker naar boven gehaald.

Moment wekt nog de illusie op dat er heerlijk doorgetript wordt volgens het Fever recept. Maar als de blazers eenmaal ontsnapt zijn bedekt Sand de intelligente koortsige freakfunk van de voorganger met een flinke laag aan duistere adult nachtclubsoul. De dwarse gekte heeft plaats gemaakt voor een overvloed aan falsetzang en swingende seventies soulkoortjes die aangestuurd worden door droge afro-beat ritmes en doordringende elektronica. Zwoel sensueel ontsnappen we aan de werkelijkheid door op zoek te gaan naar het eeuwig voortdurende nachtleven. De pauzestand staat roodgloeiend af te wachten tot de juiste gelegenheid dat de playknop weer ingedrukt wordt met zomerse zonlicht percussieklanken van Hourglass als ultiem startsein.

Losers laat de gitaar verwelkomend rollen in het verwarmend synthesizer bad, om die kilte der stilstand weg te spoelen. De trage, voorzichtige donkere new wave baspartijen van On A Roll krijgen versterking van de treurende blazers, die zich amper staande houden tegen het opdringende gitaarspel. Het lompe I Want You gaat met volle overtuiging die drempel over en begeeft zich met de saxofoon op het balancerende randgebied van de jazz. De slaapkamer sensualiteit van You Won’t Come Around is voor de after-party op de zondagochtend die zich beperkt tot een avontuurlijk onderonsje tussen de lakens.

Sand is dus veel meer dan een simpele clubplaat, maar bestaat uit elitaire uitgewerkte retro seventies dansvloer disco en strenge sensuele vintage eighties white men soul welke harmonieus samensmelten in het cineastische Passing Through. Het is een aanklacht tegen de huidige leegstand in het uitgaansnetwerk. Het belang om het bijtende geweten al bewegend te vergeten is voornamer dan het experimentele karakter van de voorgangers. Sand is in alle opzichten een gelaagd nostalgisch tussenfase album, dat met beperkte middelen gemaakt is, maar wel die essentiële urgentie bezit waarmee Balthazar zich onderscheidt van andere bands.



  1. Moment
  2. Losers
  3. On a Roll
  4. I Want You
  5. You Won't Come Around
  6. Linger On
  7. Hourglass
  8. Passing Through
  9. Leaving Antwerp
  10. Halfway
  11. Powerless