×

Recensie

World

27 december 2012

Ayub Ogada

En Mana Kuoyo

Geschreven door: Josine Laarakker

Uitgebracht door: Real World Records

En Mana Kuoyo Ayub Ogada World 3 Ayub Ogada – En Mana Kuoyo Written in Music https://writteninmusic.com

De Keniaanse zanger Ayub Ogada maakt in 1993 zijn debuut en enige soloalbum bij Real World Records met En Mana Kuoyo.

Slechts per toeval kwam Ogada bij Real World terecht. Nadat hij in 1986 naar Engeland verhuisde, werd hij circa een jaar later ontdekt door het WOMAD Festival, terwijl hij op straat zijn geld aan het verdienen was met muziek. De volgende stap waren de albumopnames bij Real World Records. En Mana Kuoyo betekende voor Ogada de opstap naar verschillende samenwerkingsprojecten en filmsoundtracks. Naast zijn muzikale carrière begon hij ook met acteren. Uiteindelijk is Ogada in 2007 teruggekeerd naar Kenia.

Ogada begeleidt zijn over de Keniaanse tradities vertellende vocalen op nyatiti, een Oost-Afrikaanse lier, verschillende percussie-instrumenten en fluiten. Hoewel Ogada op En Mana Kuoyo een band achter zich heeft, staan zijn vocalen en de nyatiti duidelijk op de voorgrond. Ogada’s stem klinkt zacht en doordringend, de nyatiti geeft het geheel het typerend resonerende karakter, waarbij de verdere instrumentale omlijsting transparant aandoet. De nummers op En Mana Kuoyo hebben grotendeels een zacht aanhoudende klank, waarbij Kothbiro hier als een van de weinigen buiten valt. Ogada zingt over de naderende regen en de versnelde terugkeer naar huis. Toch heeft juist dit nummer, ondanks de haast die je zou verwachten van iemand die nog voor de regen thuis wil komen, een onverslaanbare rust over zich.

Ten tijde van de opnames stond Ogada erop dat deze in de buitenlucht zouden plaatsvinden. Dag na dag werden de begeleidende musici verwelkomd. Hieronder bevond zich ook Real World artiest Geoffrey Oryema die de achtergrondzang op zich zou nemen, en wiens album Exile uit de Real World Gold Series, eerder op Written in Music is besproken.

En Mana Kuoyo heeft als geheel een intiem karakter. Waarschijnlijk is het Ogada’s warme doch ingetogen stem die hier verantwoordelijk voor is. Door de consistentie en resonerende klanken van de nyatiti in combinatie met Ogada’s stem is dit een prettig luisteralbum geworden dat daarbij zo nodig ook prima als achtergrondmuziek kan fungeren.



  1. Obiero
  2. Dala
  3. Wa Winjigo Ero
  4. Thum Nyatiti
  5. Kronkronhinko
  6. Chiro
  7. 10%
  8. Ondiek
  9. Kothbiro
  10. En Mana Kuoyo