Avenged Sevenfold
Nightmare
Avenged Sevenfold’s nieuwe cd Nightmare kwam op de eerste plaats binnen in de Amerikaanse album charts. Dat is een puike prestatie voor een relatief onbekende metalband, zeker als je bedenkt dat gerenommeerde bands als Slayer en Megadeth dat kunstje niet nadoen. Wat maakt deze getatoeëerde mannen met hun trendy kapsels uit Huntington Beach, Californië zo populair aan de andere kant van de oceaan? Antwoord: hun redelijk unieke stijl.
Avenged Sevenfold, A7X voor ingewijden, begon als hardcore band en verlegde binnen een paar jaar haar muzikale koers richting power metal. De muziek op Nightmare is een mix van melodieuze hardcore, stevige metal met hier en daar een vleugje klassieke hardrock. Het openingsnummer Nightmare klinkt als Metallica en bevat diverse korte acceleraties met een hoofdrol voor Mike Portnoy die de in december 2009 overleden drummer Jimmy ‘The Rev’ Sullivan verving. Portnoy hield zich aan de drumpartijen die Sullivan had bedacht en trommelt er in veel nummers nogal lustig en snel op los waardoor de muziek menigmaal een nogal gehaast karakter krijgt. De cleane zang van M. Shadows -eerder dit jaar te beluisteren op de soloplaat van Slash- is een verademing vergeleken met het geschreeuw van veel andere metalbands die ook op het Amerikaanse tienerpubliek mikken.
De vette gitaarsound gaat erin als koek en de melodieuze twinsolo’s komen regelrecht uit de klassieke heavy metal hoek en hadden zo op albums van Leatherwolf, Iron Maiden of Judas Priest kunnen staan. De band schuwt het rustige werk niet en klinkt heel behoorlijk tijdens de ballades So Far Away en Tonight The World Dies. Echt geweldig wordt het echter nooit. Sluitstuk Save Me duurt meer dan 10 minuten en is veel te melodramatisch en theatraal om als episch werkstuk te classificeren. A7X blijkt een getalenteerd gezelschap met goede gitaristen en een drummer waar menig andere band een moord voor zou doen.
Nightmare is een geslaagd album dat net genoeg memorabele riffs en solo’s bevat om hun populariteit te rechtvaardigen. Een meesterwerk is het echter niet geworden.