×

Recensie

Alternative

19 januari 2019

Avec

Heaven / Hell

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Soulfood

Heaven / Hell Avec Alternative 3.5 Avec – Heaven / Hell Written in Music https://writteninmusic.com

Het folky singer songwriter werkveld is tegenwoordig erg breed. Met alleen maar een mooie stem begeleidt door gitaar redt je het niet meer, tenzij er sprake is van de buitencategorie, maar dat is voor weinigen weg gelegd. De Oostenrijkse Miriam Hufnagl heeft ook net niet die kwaliteiten, maar verbloemt dit prima. Onder de naam Avec bracht ze afgelopen jaar haar tweede plaat Heaven/Hell uit. Stilistisch bij de grote dames in dit genre aansluitende, wringt ze zich er tussen. Ondanks dat Miriam Hufnagl hier de katalysator is, mag je gerust van een heuse band spreken. Overal wordt ze als enige constante factor genoemd, maar zonder de hulp van Andreas Häuserer op gitaar en keyboard, bassist Ross Stanciu en drummer Lukas Klement zou de chemie ontbreken.

Laten we Heaven/Hell als een liefdesplaat beschouwen inclusief alle facetten van deze gevoelens. Het charmante Love, waarin de keuze centraal staat om samen iets van het leven te maken. Luchtig zichzelf begeleidend, opent ze de deur, waarna de luidruchtige aanwezigheid van een tweede persoon volgt, die in de vorm van versterkte klanken warmte binnenbrengt. Voorzichtig tasten ze elkaar met de tokkelende Over Now gitaar af. De klik die dit veroorzaakt krijgt in het blije swingend vervolg vorm. Het los laten van het vertrouwde verleden om zich in de opgelegde nieuwe situatie aan te passen verwoordt ze in het tekstueel sterke folky Under Water. Na eerst kennis gemaakt te hebben met Heaven, sluipt hier het eerste stukje Hell binnen. Niet alles is zo rooskleurig als het lijkt. De dominante rol van de partner wordt treffend benoemd, met tevens het gevolg tot los laten.

De Close smeekbede is een heel stuk zwaarder. Vocaal lager en twijfelend. De piano creëert een grauwe, regenachtige sfeer. Heel veel tranen, en nog meer pijn. Alle warmte welke door de vorige tracks gedragen wordt is in een zucht tot een meer serieuzere aanpak vervaagd. De heldere synthesizertoetsen vertellen dat ooit de zon blijft schijnen. Een angstige sampler die Heaven Hell in de spreekwoordige duivel en engel op de schouder onderverdeeld. Is het mogelijk om jezelf te zijn, of gebruik je de bouwstenen juist om een muur om je heen te creëren. Het snakken naar adem in Breathe, alsof je geheel door iemand anders opgeslokt wordt. Zwijgzaam als een objectieve benadering van je eigen leven, komt de tekst er uit. Iets waar je geen deel meer van uit lijkt te maken. Een hernieuwde kanspoging in het dramatische Still. De toon van Hufnagl is smekend, tegen het huilen aan. Het hoge woord is er uit. Na eerst in de eigen gedachtes te vluchten, gaat Leaving wel degelijk over het definitief kappen van een gezamenlijke overeenkomst.

Opeens gaat de tienerproblematiek in een volwassen benadering over. Dat proces hoor je in de krachtige gitaarakkoorden terug. Alone beseft dat je weer van voor af aan moet beginnen. De angst om te falen is groter dan de hunkering naar een nieuw leven vol zekerheden. Deze sfeer vraagt een meer akoestische benadering om vervolgens over te schakelen naar de holle doemgeluiden en uitgekiende piano klanken. Een mooi persoonlijk verwerkingsproces. Om dan vervolgens toch voor een relatieterugkeer in Yours te kiezen komt best shocking over. Wrang en verbitterd weet de vocalist dit ongelukkige sprookje te eindigen. Liefde als een slopende ziektekiem.

De bonustracks Body en Dear staan los van het verhaal. Gelukkig is er niet voor gekozen om deze er maar tussen te frommelen. Beschouw het als een extraatje.



  1. Love
  2. Over Now
  3. Under Water
  4. Close
  5. Heaven / Hell
  6. Breathe
  7. Still
  8. Leaving
  9. Alone
  10. Yours
  11. Body [Bonus Track]
  12. Dear [Bonus Track]