Annie Gallup
Oh Everything
‘There may be more beautiful times, but this one is our day’, een citaat van Jean Paul Sartre siert het opengeklapte hoesje. Met dit filosofisch citaat houdt Annie Gallup de moed erin, samen met haar man Peter Gallway. Het muzikale koppel overtuigde in het verleden al uitvoerig, zowel met de persoonlijke soloprojecten als het duo Hatcheck Girl. Ze verblijven ondertussen al een tijdje in rockland, Maine, ook de Gallway Bay Studio van Peter verhuisde vanuit Santa Barbara naar de Oostkust. Gallup nam er ondanks de gevolgen van de ziekte van Lyme nog voor de pandemie de voorganger Bookish op terwijl Peter naast de samenwerking met oude kompanen van The Real Band, recent nog Luminous Dark, uitbracht met Parker Gray een samenwerking met synthesizer wizzard Harvey Jones.
De Britse Newyorker is evensals Gallway ook bij Oh Everything betrokken. Het studiowerk van Annie en Peter werd in New York nog subtiel opgewaardeerd door Jones. Naast de synthesizer en andere toetsenaccenten verzorgde hij de cello arrangementen, de combinatie met een ‘zingende zaag’ werkt wonderwel in Forget Me Not.
Op de cover zwermen enkele kraaien in de donkere, bewolkte lucht, het is een tafereel dat vanuit het vensterraam ziet ze het die zwarte vogels verzamelen rond de prachtig verkleurde esdoorns. De muzikale formule blijft weliswaar ongewijzigd maar blijkt onweerstaanbaar, het heeft ongetwijfeld met de mistroostige teneur die overheerst in de vaak sombere verhalen te maken en de intimistische benadering.
Het lijkt wel of de zangeres de luisteraar rechtstreeks aanspreekt in een dozijn eigenhandig geschreven en gecomponeerde tracks, bij I Dreamed zorgde Jones voor de muzikale structuur. Met uitzondering van de strakke ritmische raptrack. Rockaby en Make No Mistakes overheerst de vertrouwde melancholische sfeer, vaak verbonden met gebeurtenissen uit het verleden zoals in het ontroerende Little Theater.
Met bij momenten prevelend zang brengt Gallup haar verhalen ondersteund dooreen bescheiden maar bijzonder effectieve setting van een akoestisch en elektrisch snarenarsenaal. “I am a girl with broken wings”, stelt ze in Magic Saved Me, in Sleeplessness kaart ze het chronisch slaapgebrek dat haar nachtrust al jarenlang verstoort. Talahassee , Nothing /Everything de spoken word van I Dreamed of Portrait Of The Artist As A Young Punk het blijft onveranderlijk boeiend.
Na ruim een dozijn langspelers klinkt de meesterlijke combinatie van poëzie met experimentele folk sterker dan ooit, Annie Gallup, een muzikante om te koesteren.