×

Recensie

Alternative

04 maart 2018

Anna von Hausswolff

Dead Magic

Geschreven door: Frank Gesink

Uitgebracht door: City Slang

Dead Magic Anna von Hausswolff Alternative 4 Anna von Hausswolff – Dead Magic Written in Music https://writteninmusic.com

Zo aan het oppervlak lijkt toetseniste/gitariste/vocaliste Anna von Hausswolff’s nieuwe album Dead Magic directer en dwingender dan ooit. Dat heeft er vooral mee te maken dat we gelijk al vanaf de openingstrack  lappen tekst en krachtige zang voor de kiezen krijgen. Dat is niet verwonderlijk en zelfs geen nieuwe richting voor haar, maar het valt wel heel erg op. Teksten die voor het eerst duidelijk gaan over een “ik-persoon” en zo gelijk heel persoonlijk aanvullen. Dat dwingende toontje komt waarschijnlijk omdat haar stem zich nu ook dikwijls in de lagere regionen bevindt. Terwijl ze met hoge uithalen Diamanda Galás zeker niet aan het schrikken maakt, maar haar hoogstwaarschijnlijk wel flink wakker schud. Maar schijn bedriegt, daarvoor hoeven we alleen maar kort onze blik te werpen op de spookachtige albumhoes. Ook gaan haar teksten constant over spiritualist, de dood, het occulte en transportatie. Hoewel geen van deze onderwerpen concreet worden gemaakt, is de sfeer altijd voelbaar.

Meer nog dan tekstueel, roept juist het instrumentale gedeelte van het album dat duistere, occulte sfeertje op. Al opent The Truth, the Glow, the Fall nog luchtig, met plechtige zang en dominante tonen van kerkorgel roept het meer de sfeer op van een droevige begrafenis in de regen. Dat slaat halverwege om als haar zang meer spookachtig en mistig wordt, terwijl het lied verzuipt in een draaikolk van psychedelica in een gevecht van strijkers, synths en orgel. Tot zover begint het geluid- en de sfeer op Dead Magic nog zeer eigenzinnig. Opvolger The Mysterious Vanishing of Electra herinnert met zijn stuwende drums, rudimentaire gitaar en beukend ritme en –sfeer het meest aan Swans. Dan kun je lang lullen over “geïnspireerd door” of “ode aan”, maar als je Swans-leden als Thor Harris en Kristoff Hahn in je backingband hebt gehad is er uiteindelijk geen ontkomen aan een dergelijke invloed die op niet zo’n subtiele wijze de muziek binnensluipt. Het is niet erg, want Von Hausswolff kan, meer nog dan Michael Gira, als een vlijmscherp mes met haar stem door de muziek snijden. Swans of geen Swans, kippenvel krijg je alsnog. Hoewel zang in zekere mate altijd belangrijke blijft op dit album – afgezien van instrumentale track The Marble Eye – is de aanwezigheid nooit meer zo dominant aanwezig als op die twee tracks. In het wervelende prog-epos Ugly and Vengeful zit deze zelfs het grootste gedeelte van de speelduur verhuld achter een mistige, dikke orgel-, bas en gitaardrone. Het is ook de enige keer op dit album dat we ons afvragen of ze zich niet verslikt door nieuwe wending op nieuwe wending te stapelen. Zo krijg je een track waarop “suites” elkaar opvolgen, maar geen verband met elkaar lijken te hebben: los zand. Afsluiter Källans Återuppståndelse (vrij vertaald: wederopstanding van de bron) geeft ons vervolgens bijna de directheid waar in de opener al naar gesuggereerd werd, al moet je daarvoor wel een stukje achtergrondkennis hebben. Källan is namelijk een boek van Walter Ljungquist met thema’s zoals transportatie naar een concrete plek, teruggaan naar je jeugd, de geboorteplaats, de BRON (zie vertaling: Källan). Het is een muzikaal en voornamelijk spiritueel thema dat  Anna von Hausswolff al 2 keer eerder behandelde, op releases in 2014 en 2016. Het is een onderwerp en sfeer die zeer persoonlijk is voor haar en altijd wel zal terugkeren als leidraad in de muziek.

Als je kritiek zou moeten hebben op haar eigenzinnige, duistere muziek kun je enkel zeggen dat het niet meer verrast. Ze bouwt verder op mantra-achtige structuren, specifieke geluiden met veel  aanwezigheid van instrumentale drones en acrobatieke stemverbuigingen. Ook is er altijd een kenmerkend soort bombast aanwezig. Al klinkt dat hier minder door dan eerder, waardoor er meer psychedelische dromerigheid ontstaat. Zo bouwt ze verder op haar al l eerder gecreëerde wereld. Dit is prima, zolang het zulke bezwerende muziek oplevert.



  1. The Truth, The Glow, The Fall
  2. The Mysterious Vanishing Of Electra
  3. Ugly And Vengeful
  4. The Marble Eye
  5. Källans Återuppståndelse