Anna Elizabeth Laube
Tree
Ze ziet het eerste levenslicht in Iowa City, Indiana en groeit op in Madison, Wisconsin. Haar muzikale studies, naast de klassieke piano kan ze ook meer dan behoorlijk met viool en saxofoon uit de voeten, brengen haar naar België, in Luik bestudeert ze de hobo aan de Académie de Gétry. Anna Laube keert terug naar de verenigde Staten en in San Francisco begint ze eigen songs uit te werken die in 2006 op het debuut Outta My Head verzeilen. Tidens omzwervingen van het Texaanse Austin tot Volcano in Hawaii neemt ze een tweede langspeler op. De titelloze opvolger krijgt ook in Europa aandacht en lovende recensies. Laube’s ietwat onrustige aard resulteert in talloze verhuizingen, onlangs verruilt ze Californië voor Seattle.
Het vierde werkstuk Tree dat onder haar volledige geboortenaam wordt uitgebracht komt op verschillende tijdstippen en locaties tot stand. Plaatsen waar ze blijkbaar even volledig tot rust komt om aan haar songs te sleutelen. Met een sobere begeleiding, meestal gitaar en piano, komen de teksten nog beter uit de verf. Anna waagt zich aan enkele covers zoals Dylans Wallflower dat hier met aanvullende viool en percussie in een mooie versie gepresenteerd wordt. Een meer verrassende keuze is Beyoncés XO met Laube’s heldere zang en enkel haar akoestische gitaar en een bijzonder sfeervol trompetje op de achtergrond. In deze gestripte versie krijgt de oorspronkelijke, eerder oppervlakkige R&B song, een onvermoede intimistische dimensie die eerder bij Norah Jones aanleunt.
Het is Laube’s eigen werk waar het hier om draait en dan kom je bij wondermooie, verhalende songs terecht zoals Tree. Een oude esdoorn in de tuin van haar ouders inspireerde een ingetogen door heimwee naar haar jeugdjaren en de wonderlijke omringende natuur verteerde song. Sunny Days trippelt onbezorgd op jazzy gitaarlijntjes en een wollige contrabas. I Miss You leidt Laube in met een smartelijke harmonica, de subtiele elektrische gitaarbijdrage is van Brendan O’Connell die samen met Sarah Morris een harmonische achtergrond invult.
Please Let It Rain In California Tonight is een prachtige pianoballade, een smeekbede voor een naar regen snakkende streek die ze ondertussen alweer verlaten heeft voor andere, groenere oorden. De voortdurende rusteloosheid speelt Anna Laube wel eens parten en dat beseft de zangeres beter dan wie ook. Het blijf alleszins een niet te onderschatten inspiratiebron zoals de bijzonder fraaie afsluiter All My Runnin’ van dit warme (f)luisterschijfje illustreert.