×

Recensie

Soul / Hiphop

15 november 2016

Alicia Keys –

Here

Geschreven door: Ron de Joode

Uitgebracht door: RCA Records

Here Alicia Keys Soul / Hiphop 4 Alicia Keys – Here Written in Music https://writteninmusic.com

De tijd dat R&B enkel ongecompliceerd en mainstream was, waar egotripperij, status in combinatie met nietszeggende teksten de vaste ingrediënten waren, is gelukkig al lang voorbij. Black awareness was er natuurlijk al sinds het prille begin van de zwarte muziek en was het vooral in de hiphop waar de rhymes vooral hard en militant waren soms moesten zijn.

Vaak was het een prediken voor eigen parochie of reikte de boodschap niet verder dan de eigen landsgrenzen, ook al omdat de gespreksonderwerpen geografisch of raciaal bepaald waren. Raps over systematische onderdrukking in een willekeurige Amerikaanse project staan nu eenmaal ver af van het leven van een vloggende schoolverlatende bijna-dropout in een winderige polderuithoek in Nederland. Maar dat neemt echter niet weg dat luisteraars er zeker herkenning uit kunnen putten.

Waar zangeressen als Erykah Badu, Lauren Hill en Jill Scott al bijna vanaf het begin van hun carrière een duidelijk standpunt innamen over zaken die hun bezig hielden, kwam dat besef bij gemiddelde MOR-artiesten zoals Beyoncé en nu dus ook Alicia Keys pas veel later. Ook deze ongecompliceerde zangeressen, die lange tijd de focus hadden op hun niet geringe artistieke capaciteiten gingen zich ook richten op zaken die ertoe deden en die meer passen bij hun groeiende bewustwording. En werd opeens hun R&B meer dan enkel vermaak. Daarbij werden bestaande communicatiekanalen volledig benut om dit nieuwe bewustzijn met hun ook steeds ouder wordende achterban te delen, dan wel op z’n minst onder de aandacht te brengen.

Voor Alicia Keys is het nog allemaal relatief nieuw om haar tamelijk conventionele R&B te kruiden met geëngageerde boodschappen en beschouwingen. Ging het op het voorgaande album Girl On Fire (2012) om nog voornamelijk interne aangelegenheden (zoals relaties en moederschap) op Here is de blik externer georiënteerd. Het eerste statement van deze nieuwe wending maakte Keys door enkele maanden geleden de make-up af te zweren en naturel door het leven te gaan. Natuurlijk zat hier een verhaal achter en of het nu allemaal gekunsteld is of niet, ze maakte weer even een punt en het was nieuws. Groot nieuws ook nog eens. En ook al worden kleine zangeressen groot en volwassen, om dit de wereld duidelijk te maken is aandacht nodig en met deze actie lukte het Keys om massaal gehoord te worden. En dat Here op dit Nieuwe Bewustzijn voortborduurt is natuurlijk even doorzichtig als innovatief, want het geeft Keys muziek weer een nieuwe laag diepgang.

Het zijn vooral de interludes die dienen als verbindende schakel tussen de opeenvolgende nummers, die tot nadere beluistering oproepen. Hierin komen allerlei thema’s aan de orde, die de luisteraar zich van harte moet nemen om de boodschap beter te kunnen begrijpen. Alhoewel het zeker zijn nut heeft en het de belevingswereld van Alicia Keys beter kan doen begrijpen, kunnen die shortcuts de vaart uit het album halen, zeker als de focus op enkel muzikale beleving gericht is. En wanneer Here van alle serieuze ondertonen ontdaan wordt en de beoordeling de muzikale verrichtingen betreft is Here een meer dan genietbaar album met voldoende variatie.

Nummers als het zeurdigere Work It kunnen beter achterwege blijven en had Keys meer composities kunnen voorschotelen zoals het strakke She Don’t Really Care/1 Luv of het meeslepende Pawn It All. En of het nu prachtige en breekbare Blended Family of de minimaal ingevulde midtempo Where Do We Begin Now of het galmende Holy War is, er is meer dan voldoende afwisseling op Here te vinden. Ander voordeel van Here is dat die afwisseling niet ontaardt in stuurloosheid en het album al evenmin ten onder gaat aan een productionele diarree, alhoewel partner Swizz Beatz zich moet inhouden. Alicia Keys houdt gelukkig de regie strak in eigen hand.

Alicia Keys mag dan in de periode die ligt tussen de voorganger Girl On Fire en Here zich hebben beziggehouden met veelal niet-muzikale onderwerpen, met dit album is zij weer back on the block. Een sterke en vooral zelfbewuste terugkeer in datgene waar Keys vooral in moet blijven excelleren: soulful R&B met een serieuze ondertoon, zonder dat deze ook maar even misplaatst of niet gemeend is. Een geslaagde creatie dus.

Tracklist Here

  1. The Beginning (Intro)
  2. The Gospel
  3. Pawn It All
  4. Elaine Brown (Interlude)
  5. Kill Your Mama
  6. She Don’t Really Care
  7. Elevate (Interlude)
  8. Illusion Of Bliss
  9. Blended Family (What You Do For Love)
  10. Work On It
  11. Cocoa Butter (Interlude)
  12. Girl Can’t Be Herself
  13. You Glow (Interlude)
  14. More Than We Know
  15. Where Do We Begin Now
  16. Holy War


  1. The Beginning (Interlude)
  2. The Gospel
  3. Pawn It All
  4. Elaine Brown (Interlude)
  5. Kill Your Mama
  6. She Don't Really Care_1 Luv
  7. Elevate (Interlude)
  8. Illusion Of Bliss
  9. Blended Family (What You Do For Love)
  10. Work On It
  11. Cocoa Butter (Cross & Pic Interlude)
  12. Girl Can't Be Herself
  13. You Glow (Interlude)
  14. More Than We Know
  15. Where Do We Begin Now
  16. Holy War