9Bach
Tincian
Stap in de wondere wereld van 9Bach. Dat is wat er gebeurd als je het eerste nummer van Tincian laat klinken. De licht pompende bas en de gitaar verklappen nog weinig. Ambient? Meer proggy? Laat je verrassen. De stem, als van een elf, van Lisa Jên, haalt je binnen als ware je te gast bij Rivendell, de legendarische rustplaats uit de boeken van J.R.R. Tolkien. 9Bach, dat vrij vertaald uit het Welsh, kleine grootmoeder betekent, heeft met hun tweede album, volledig in de moedertaal gezongen, een langspeler gemaakt van een etherische schoonheid.
Tastbaarder, zo lijkt het, dan de muziek van Clannad en toch kan de muziek van de Ieren ergens wel als referentie dienen. Het ijle, dat is de overeenkomst. De instrumentatie en de composities op Tincian zijn vanzelfsprekend veel meer van het hier en nu. Net als bij de genoemde Ieren is het niet zozeer de letterlijke betekenis van de teksten die je meeneemt in de muziek. Het zijn de klanken die een zekere mate van betovering hebben en die je bij leiden door de bijzondere Welshe wereld van 9Bach. Tincian kan betekenen het rinkelen, tinkelen van belletjes of het je bewust laten worden van iets. Mooi hoe daarin talen op elkaar kunnen lijken. In dat rinkelen, tinkelen zit ook wel iets van de magie van 9Bach.
Het is het tweede album van het gezelschap uit Wales dat een kern heeft in Lisa Jên en gitarist Martin Hoyland. De band wordt gecompleteerd door Mirain Haf Roberts (eveneens zang), Esyllt Glyn Jones op harp, Dan Swain op bas en Ali Byworth op drums. De muziek is afwisselend, open en warm en heeft een kristallen ondertoon, toch weer die associatie met dat rinkelen, die in alle nummers terugkomt. Het fraaie en afwisselende is dat nummers zich soms laten beluisteren als waren ze van de hand van Peter Gabriel of Tori Amos, dan weer overheerst de authentieke folksound waar de nummers ook deels uit ontstaan zijn, dan is er weer de referentie aan sfeervolle muziek zoals Anathema zonder overigens echt op laatstgenoemde te lijken. Het is de sfeer die vergelijkbaar is; denk daarbij vooral dan aan de latere werken en niet zozeer de sombere nummers in dat oeuvre.
Wanneer je op zoek bent naar een album dat je meeneemt in een sprookjesachtige wereld, dat de oorspronkelijke bron van hun muziek terugbrengt in en combineert met eigentijdse instrumentatie, dan is dit zeker een album om eens te beluisteren. Mooi en verrassend album.